چکیده
اقتصاد نوین پدیده جدیدی است که در جریان شکل گیری روند جهانی شدن اقتصاد و همگرایی آن با توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد شکل گرفت. در جریان شکل گیری این پدیده شاهد ظهور ابعاد گوناگونی از پدیده اقتصاد الکترونیکی یا حتی زندگی الکترونیکی هستیم. بهداشت الکترونیکی بانکداری الکترونیک و بیمه الکترونیکی مثال هایی از تجارت الکترونیک در زندگی روزمره انسان ها هستند. از مزیت های تجارت الکترونیک می توان به کمک موثر به جهانی شدن تجارت رفع محدودیت های زمانی و مکانی تسریع در فرآیند مبادله دسترسی سریع و آسان به اطلاعات و تخصیص بهینه منابع اقتصادی اشاره کرد .
مقدمه
تغییرات عمیقی در روابط اقتصادی بین افراد شرکت ها و دولت ها به وجود آمده است. مبادلات تجاری بین افراد با یکدیگر شرکت ها با یکدیگر و افراد با شرکت ها و دولت ها به سرعت از حالت سنتی خود که عمدتا مبتنی بر مبادله اطلاعات بر مبنای اسناد و مدارک کاغذی بوده خارج شده و به سوی انجام مبادلات از طریق بهره گیری ازسیستم های الکترونیکی در حرکت است. تجارت الکترونیکی به دلیل سرعت کارایی کاهش هزینه ها و بهره
برداری از فرصت ها عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است. تا آنجا که گفته می شود عقب افتادن از این سیر
تحول نتیجه ای جز منزوی شدن از عرصه اقتصاد جهانی نخواهد داشت. ، یکی از مفاهیم تجارت الکترونیک حذف
مرزها گمرک ها و واسطه ها و تبدیل شدن به یک دهکده جهانی می باشد . در تجارت الکترونیک مرزی وجود
ندارد و هیچ فرقی نمی کند که افراد اجناس خود را از یک مغازه در نزدیکی محل سکونت و یا از مغازه ای ذر قاره
ای دیگر خریداری کنند. تجارت الکترونیکی باعث افزایش سرعت و حجم مبادلات بازرگانی گردیده و تولید کننه
صرفه جویی زمان جذب بیشتر حذف واسطه ها و در نهایت سود بیشتر می شود. در این تجارت فضای طبیعی به
فضایی مجازی تبدیل گشته و انسان ها بدون قرار گرفتن در محدودیت های زمان و مکان می توانند با امکانات
پیشرفته امروز معاملات خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند. در این میان ما به عنوان عنصری فعال و موثر در
نظام جهانی باید به دو سلاح مجهز شویم :
اقتصاد ی پویا و فعال
قانونمندی و ضوابطی نوین و از پیش تعیین شده. ، چرا که اگر این امر محقق نگردد برخورد انفعالی خود
موجب بروز خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور می گردد
فلسفه وجود تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک Electronic commerce فرایند خرید فروش یا تبادل محصولات خدمات و اطلاعات از طریق
شبکه های کامپیوتری و اینترنت است ارتباط بین تجارت و تکنولوژی دیر زمانی است که وجود داشته و ادامه دارد. در
واقع یک پیشرفت تکنیکی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود. در حدود 2000 سال قبل از میلاد
فینیقیان تکنیک ساخت کشتی را به کار بردند تا از دریا بگذرند و به سرزمین های دور دست یابند. با این پیشرفت
برای اولین بار مرزهای جغرافیایی برای تجارت باز شد و تجارت با سرزمین های دیگر آغاز گشته و روشهای خلاقانه ای
به صورت های گوناگون به آن اضافه شد تا امروز که یکی از محبوبترین روش های تجارت خرید اینترنتی در دنیای وب
است. شما می توانید در زمان های پرت در هر زمان و مکان حتی با لباس خواب می توانید اینگار را بکنید. به معنای
واقعی هر کسی می تواند صفحه اینترنتی خود را ساخته و کالا های مورد نیازش را در ان ارایه دهد. البته تاریخچه
تجارت الکترونیک با تاریخچه اختراعات قدیمی مثل کابل مودم الکترونیک به شکل کنونی در سال 1991 محقق شد.
از ان زمان هزاران هزار کسب و کار و تجار وارد این دنیا شده اند. در ابتدا تجارت الکترونیک به معنای فرایند انجام
اعمال تراکنش الکترونیکی مورد نظر را انجام دادن بود. در واقع تجارت الکترونیک برای اسان سازی معاملات اقتصادی
به صورت الکترونیکی اطلاعات و انتقال الکترونیکی سرمایه که هر دو در اواخر 1970 معرفی شده اند. و به شرکت ها و
سازمان ها اجازه ارسال اسناد الکترونیکی را داد. و اجازه تجارت کردن با ارسال اسناد تجاری مثل سفارش های خرید یا
فاکتور ها را به صورت الکترونیکی می دهد. با رشد و پذیرش کارت های اعتباری ماشین تحویلدار خودکار و تلفن بانک
در دهه 1980 باعث فرم گیری تجارت الکترونیک شد. نوع دیگر تجارت الکترونیک سیستم رزرواسیون هواپیمایی در
امریکا و در بریتانی ارایه شده است. از دهه 1990 به بعد تجارت الکترونیک شامل اضافاتی مثل سیستم برنامه ریزی
منابع سرمایه داده کاوی انبار داده شده است. در 1990 مرورگر وب جهان گسترده را اختراع شد و شبکه ارتباطی
خوانده می WWW اکادمیک را به سیستم ارتباطی هر روز و برای هر شخص در جهان وسیع دگرگون ساخت که
اینترنت یا شود. سرمایه گذاری تجاری بروی اینترنت به خاطر کافی نبودن سرمایه گذاری کاملا محدود شده بود. اگر
چه اینترنت پیدا کرده بود. معرفی پروتکلهای امنیتی و Mosaic محبوبیت جهانی گسترده ای در حدود 1994 با
استفاده از مرورگر وب اشتراک خط دیجیتال که ارتباط مستمر را با اینترنت را اجازه می داد حدود 5 سال طول کشید.
البته در سال 2000 DSL بحران باعث برشکستگی خیلی از شرکت های تجاری بزرگ و نتایج ناگواری را به وجود
اورد باعث بازبینی قوانین و افزایش مزایا و امکانات تجاری الکترونیک و تا انتهای سال 2000 خیلی از شرکت های
تجاری امریکایی و اروپایی سرویس هایشان را از طریق اینترنت ارایه دادند. از ان موقع مردم به کلمه ای به عنوان
تجارت الکترونیک با توانایی خرید کالاهای گوناگون از طریق اینترنت با استفاده از پروتکل های امنیتی و سرویس های
پرداخت الکترونیکی که در ان مشارکت کردند اشنا شدند. و از این زمان هم این رقابت تنگتر شده است. جالب این که
تا پایان سال 2001 بیش از 220 بیلیون دلار معاملات مالی توسط صدها دارای در حدود 700 میلیارد B2B سایت
__________تجاری بر روی اینترنت انجام پذیرفته است و در همین سال مدل تجارت الکترونیک 1% ، 3 % بوده است که انرا در
سال 2010 . تراکنش بود. و در سال 2007 سهم تجارت الکترونیک در خرده فروشی کل دنیا 4 اعلام نمودند که این
امار
رشد سریع این شیوه تجارت کردن را می رساند. ، کسب و کار الکترونیک عبارتست از کاربردی کلیه سیستمهای
اطلاعاتی برای
تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار. امروزه این فرایند ها با استفاده از تکنولوژهای مبتنی بر وب توسعه می یابند
تاریخچه تجارت الکترونیک
در سال های ابتدایی دهه 1970 واژه تجارت الکترونیکی به معاضه داده های الکترونیکی برای ارسال سند های تجاری
مانند سفارش های خرید یا صورت حساب های الکترونیکی اطلاق می شد و بعد ها با گسترش این صنعت واژه تجارت
الکترونیکی به تجارت از طریق شبکه وب برای خرید کالا و خدمات گفته می شد. زمانی که نخستین شبکه جهانی وب
به صورت فراگیر و شناخته شده در 1994 رواج یافت بسیاری از پژوهشگران پیش بینی کردند که این شیوه از تجارت
یعنی تجارت مبتنی بر وب به بزودی به بخش مهمی در اقتصاد دنیا تبدیل خواهد شد. ، اولین کسب و کارهای
الکترونیکی را می توان در 1979 و در میان تعدادی از کسب و کارهای معتبر در کشور آمریکا و اروپای غربی شاهد
بود. کسب و کار هایی که با راه اندازی وب سایت هایی ابتدایی شکل گرفت و سپس توسعه یافت. در سال 2005
تجارت الکترونیکی در اکثر شهر های امریکا اروپا و آسیای شرقی به سرعت توسعه و رواج یافت
سیر زمانی تجارت الکترونیک
خرید انلاین را اختراع کرد Michael Aldrich :1979
را در بریتانیا ایجاد کرد B2B اولین خرید انلاین Thomson Holidays :1981
و برای سفارش گیری انلاین استفاده شده France Telecom سیستم سراسر کشور را در فرانسه بویسه Minitel :1982
است.
در 72 اولین فروش خانگی انلاین را راه Snowball و خانم SIS/Tesco را بنام B2C اولین خرید انلاین Gateshead :1984
انداخت.
فروش ماشین و سرمایه گذاری با بررسی اعتبار مشتری به صورت انلاین از نمایندگی های فروش Nissan :1985
شروع به فراهم اوردن و مولف های افزار و نرم افزار به منظور فروش انلاین محصولاتشان از طریق مکانیسم Swreg :1987
حسابهای الکترونیکی بازرگانی
اولین مرورگر وب را نوشت وب جهان گستر استفاده از کامپیوترهای جدید Tim Berners-Lee :1990
ارایه شد. Mozilla در اکتبر با نام تجاری Netscape : 1994 : راهبروب گرد
اولین تجارتی 24 ساعته رایگان را راه انداخت. ایستگاه های رادیوی اینترنتی رایگان Amazon.com و Jeff Bezos :1995
و رادیوهای شبکهای شروع به پخش کردند. . HK رادیو
B2B , در چین با خدمات Alibaba 1998 : توانایی خریداری و بارگذاری تمبر پستی الکترونیکی برای چاپ از اینترنت. گروه
را با سیستم خود تاییدی تاسیس شد. . B2C , C2C
به مبلغ 7.5 میلیون دلار به شرکت های الکترونیکی فروخته شد. که در سال 1997 به 149000 Business.com :1999
برای فروش اقلام زینتی ATG راه اندازی شد. فروشگاه های Napster دلار خریداری شده بود. نرمافزار اشتراک گذاری فایل
خانه به صورت انلاین راه اندازی شد.
The dot-com bust :2000
و فروشگاه های CSN 2002 : ای بی برای پی پال 1.5 میلیون دلار بدست اورد. شرکت های خرده فروشی و فروشگاه های
شبکه ای را با منظور فروش محصولات از طریق ناحیه های هدف مختلف نسبت به یک درگاه متمرکز
اولین سود سالیانه خود را اعلان کرد. . Amazon.com :2003
با 345 میلیون دلار خریداری شد. . R.H.Donnelley به وسیله busuness.com :2007
با قیمت 928 میلیون دلار خریداری شد. تقارب خرده فروشان و خرید اپراتور Amazon.com توسط Zappos.com :2009
های فروش وبسایت های خصوص
گزارش داد پیشنهاد 6 میلیارد دلاری گوگل را رد کرده است. در عوض این گروه طرح خرید وب سایت Groupon :2010
را تا اواسط 2011 دارد . IPO های
2011 : پروژه تجارت الکترونیک امریکا و خرده فروشی انلاین به 197 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به 2010 افزایش
درصدی داشته است.
عده ای معتقدند که قدمت تجارت الکترونیکی به پیش از پیدایش اینترنت کنونی بازمی گردد اما به دلیل هزینه های
سنگین این سبک از تجارت امکان استفاده از ان تا چند سال گذشته مختصرا در اختیار شرکت ها بنگاه های تجاری و
موسسات اقتصادی بود اما با فراگیر شدن اینترنت و امکان استفاده همه مردم این فرصت به دست امد که ساختار
تجارت الکترونیکی تغییر کرده و از حالت اختصاصی بودن برای طبقه خاصی خارج شده و به صنعتی دردسترس
اختصاصی بودن برای طبقه خاصی خارج شده و به صنعتی دردسترس تبدیل شود. کسب و کار الکترونیکی در یک
تعریف ساده واژهای به معنی انجام کسب و کار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزار های مرتبط است. ، تجارت
الکترونیک از این دست دارای مفهومی کوچکتر و محدودتر نسبت به کسب و کار الکترونیکی است. در تجارت
الکترونیک حتما باید بین دو طرف پول رد و بدل شود تا به مفهوم تجارت برسیم ولی در کسب و کار الکترونیک لازم
نیست پولی مبادله گردد. به عنوان مثال دادگاهی که در ان محاکمه از طریق فضای اینترنتی انجام میگردد کسب و کار
الکتنرونیک محسوب می شود .
تجارت الکترونیک
برای تجارت الکترونیکی تعریف های گوناگونی ارایه شده که اغلب انها مبتنی بر تجربه های گذشته در استفاده از
تجارت الکترونیکی بوده است. کمیسیون اروپایی در سال 1997 تجارت الکترونیکی را به این شکل تعریف کرد : ”
تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیک داده ها شامل متن صدا و تصویر مبتنی است. تجارت الکترونیکی
فهالیت های گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیک کالا ها و خدمات تحویل فوری مطالبات دیجیتال انتقال الکترونیک
وجوه مبادله الکترونیک سهام بارنامه الکترونیک طرح های تجاری بازاریابی مستقیم و خدمات پس از فروش را در بر
می گیرد. ، وزارت صنایع و تجارت ژاپن هک در تعریفی که ار این مقوله ارایه داده آورده است : تجارت الکترونیکی که
تا چندی قبل به تعداد معینی از شرکت ها محدود بود در حال ورود به عرصه جدیدی است که در آن تعداد زیادی از
مصرف کنندگان در شبکه حضور دارند به علاوه محتوای آن از حیطه مبادله داده های مربوط به سفارش دادن یا قبول
سفارش فراتر رفته و فعالیت های عمومی تجاری از قبیل تبلیغات آگهی مذاکرات قراردادها و تسویه حساب ها را نیز در
برگرفته است. به نوعی هم می توان گفت تجارت الکترونیک نوعی تجارت بدون کاغذ است. ، به طور خلاصه می توانیم
بگوییم تجارت الکترونیک عبارت است از خرید فروش و مبادله کالا خدمات از طریق شبکه های رایانه ای از جمله
اینترنت
حقوق تجارت الکترونیک
یا معامله بین دو تولید کننده C2B حقوق تجارت الکترونیک حقوقی است که ناظر بر جریان خرید و فروش بین
تولیدکننده در فضای الکترونیکی است. البته باید خاطرنشان کرد که در حال حاضر C2C و یا معامله بین دو مصرف
کننده B2B در حال جریان است Business to consumer بهترین روش این تجارت در ایران در شاخه بین
تولیدکننده و مصرف کننده که این امر ناشی از ضعف زیرساختها و محدودیت های تجارت الکترونیک در کشور ما
است .
مزایای استفاده از تجارت الکترونیک
به طور کلی مزایای استفاده از تجارت الکترونیک را می توان به پنج دسته تقسیم کر که شامل بستر ارتباطی ازبین
رفتن واسطه ها افزایش قدرت خریداران و پیدایش بازارهای جدید برای تولید کنندگان سفارشی کردن محصولات
درخواستی و خدمات پشتیبانی قوی و پیدایش موسسات اقتصادی نوپا و رقابت سراسری است .
بستر مناسب اطلاعاتی و ارتباطی
یکی از امکاناتی که اینترنت در اختیار تجارت و بازرگانی قرار می دهد اطلاعات نسبتا کامل و گسترده ای است که در
مورد هر کالا چه از نظر فنی و چه به لحاظ تجاری می توان یافت. امکانی که در دنیای واقعی ارزش تجاری بسیاری
دارد اما بدون صرف هزینه و زمان زیاد به دست نمی اید. ارزش دیگر تجارت الکترونیکی ان است که امکان ایجاد
ارتباط با همه افرادی که برای و روش های Chat و e-mail تکمیل یک فرایند بازرگانی لازم است با ان ها تماس
گرفته شود در کوتاه ترین زمان از طریق دیگر امکان پذیر است .
حذف نسبی واسطه ها
حذف واسطه ها یکی دیگر از ارزشمندترین دستاوردهای تجارت الکترونیکی می باشد که باعث کاهش بی سابقه قیمت
کالا ها و خدمات در جهان شده است. بر اساس براوردهای انجام شده خذف واسطه ها و ایجاد ارتباط مستقیم بین
خریداران و فروشندگان بین 15 تا 50 درصد موجب کاهش قیمت تمام شده کالا ها و خدمات برای مشتریان شده
است .
افزایش قدرت خریداران و پیدایش بازارهای جدید برای تولید کنندگان
ارتباط اینترنتی فرصتی را در اختیار خریداران قرار می دهد که بتوانند با طیف گسترده ای از تولیدکنندگان در سرتاسر
جهان ارتباط برقرارکننده و از این طریق به تقاضای مورد نظر از بین پیشنهاد های مختلف برسند و در مقابل
فروشندگان قدرت چانه زنی بیشتری برای کسب امتیاز و مزایای بیشتر داشته باشند. در صورتی که در دنیای حقیقی
به علت محدودیت های ناشی از فاصله جغرافیایی مشتریان چنین قدرت انتخابی ندارند .
سفارشی کردن محصولات و خدمات پشتیبانی قوی
مزیت دیگر تجارت الکترونیکی آن است که شما قادر خواهید بود که محصولات مورد درخواست خود را به صورت
سفارش و مطلوب خود خرید کنید. به عنوان مثال ما می توانیم هنگام مراجعه به سایت شرکت دل کامپیوتر مورد
درخواست خود را با همان خصوصیاتی که مایلیم سفارش داده و خریداری کنیم. در این فرایند روش کار شرکت دل
برای قبول سفارش درخواستی به این صورت است که ابتدا امکان انتخاب و ارایه پیشنهاد در اختیار مشتری قرار می
گیرد. سپس پیشنهاد مشتری با توجه به امکانات شرکت مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا مورد قبول یا عدم قبول قرار
می گیرد. در صورت قبول درخواست مراحل بعدی ثبت سفارش و دریافت مبلغ طی می شود و اعلام ارسال کالا و
شیوه پیگیری محموله در مدت ارسال از طریق فرستادن های متعدد انجام می شود. مشتری نیز به نوبه خود می تواند
زمان دریافت را اعلام نماید. نهایتا مشتری با دادن اطلاعات mail مختلف در مورد کالاهای خریداری شده و برفراری
ارتباط الکترونیکی با شرکت تولیدکننده نسبت به رفع نقص کالای مورد نظر اقدام نماید.
پیدایش موسسات اقتصادی نوپا و رقابت سراسری
یکی از پیامدهای تجارت الکترونیکی ایجاد موسسات جدید اقتصادی است که توانایی رقابت و حتی در مواردی سبقت
گرفتن از شرکت های کهنه کار را دارند. در حال حاضر دو نوع بازار خرید و فروش یعنی بازار سنتی و حقیقی و بازار
مجازی و مبتنی برشبکه به موازات یکدیگر عمل می کنند و هر کدام دارای قواعد تجاری خاص خود هستندکه گاه
دارای خصوصیاتی مشترک و گاه با یکدیگر متفاوت هستند. در برخی موارد کسب و کارهای نوپا توانسته اند با ایجاد
سیاست های کاربردی در بازار جدیدمجازی گوی رقابت را از رقبای سنتی بگیرند و بازار محصولات مختلف را تصاحب
کنند .
معایب استفاده از تجارت الکترونیک
تعدادی از مهم ترین مشکلات این گونه تجارت به قرار زیر است :
نگرانی از امنیت و حریم شخصی اطلاعات
پیدایش دوباره واسطه ها
شکاف دیجیتالی در سطوح ملی منطقه ای و جهانی
رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات و به تبع آن تجارت الکترونیکی و دشواری یک استاندارد فراگیر و
همه جانبه هزینه بایای اشتباه در محیط دیجیتالی و تاثیر شگرف آن بر مشتریان و تامین کنندگان
مدل های تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیکی بر مبنای نوع مبادلات شامل انواع زیر می باشد :
B2B تجارت بین بنگاهی : این نوع از تجارت الکترونیکی انجام دادن تمام فعالیت های تجاری بین دو یا چند بنگاه را
در برمیگیرد که به صورت الکترونیکی انجام می شود. فعالیت هاییاز قبیل برگزاری مناقصات و مزایده ها عملیات
بازاریابی خرید و فروش که با اینترنت به سادگی قابل انجام است .
C2B تجارت بین افراد و بنگاه : این نوع تجارت الکترونیکی شامل فعالیت های تجاری بین افراد و بنگاه است. اغلب
این فعالیت های تجاری بین افراد و بنگاه است. اغلب این نوع فعالیت های تجاری به صورت خرید محصولات اعم از
خانه است که افراد به واسطه آن می توانند از منزل یا محل کار خود به خرید مبادرت ورزند. ، همچنین سازمان ها می
توانند از خدمات افراد بهره گیرند. بدین صورت که افراد عرضه کننده و سازمان ها مصرف کننده هستند.
C2C فرد به فرد : مشتریان به طور مستقیم با مشتریان دیگر ارتباط پیدا و از همدیگر خرید می کنند. بسیاری از
افراد به منظور تبلیغ از خود یا برای فروختن خدمات و اطلاعات شخصی از شبکه اینترنت استفاده و بین همدیگر دانش
اطلاعات و خبرهای شخصی را مبادله می کنند.
P2P مردم به مردم : این نوع خاصی از مبادلات فرد به فرد است که مردم بین همدیگر سی دی دی وی دی نرم افزار
و دیگر کالا ها را مبادله می کنند.
B2C فرد به بنگاه یا به حرفه : شامل افرادی است که به دنبال فروختن کالا و خدمات خود به شرکتها و سازمان
ها هستند.
تجارت الکترونیکی درون بنگاهی: که شامل مبادلات اطلاعات خدمات و کالا میان بخشهای مختلف بنگاه است.
بنگاه به کارمندان : یک بخش از تجارت الکترونیکی درون سازمانی است که در آن بنگاه به کارمندان خو کالا E2B
خدمات و اطلاعات تحویل می دهد
B2G دولت به بنگاه : رابطه ای تجاری میان دولت و بنگاه ها است که در آن دولت به سازمان ها محصولات می
فروشند یا به آنها خدمات ارایه می دهند
دولت از طریق ارتباطات الکترونیکی به شهروندان خدمات مختلف ارایه می کند : دولت به افراد C2G
شامل مبادلات میان دولت ها یا درون دولت ها است : دولت به دولت G2G
تجارت سیار: هنگامی که تجارت الکترونیکی از طریق شبکه بی سم صورت می گیرد تجارت سیار نامیده می شود .
مدلهای پیاده سازی تجارت الکترونیک و نیاز های فنی آن
بستر های لازم برای پیاده سازی تجارت الکترونیک عبارتند از :
- یک سیستم بانکی روان و دقیق
- قوانین گمرکی مالیاتی و بانکداری الکترونیکی
- کد تجاری محصول و ایجاد امنیت اطلاعات
- تهیه و تدوین نظام مالی اطلاعات و نظام حقوقی اطلاع رسانی
- محرمانه بودن اطلاعات شخصی
- تطبیق مقررات ملی با مقررات متحدالشکل بین المللی
- همکاری دانشگاه ها مراکز تحقیقاتی و سازمان های مختلف
- پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه
- تامین صدور و بکارگیری کارت هوشمند تامین خطوط ارتباطی پرسرعت و مطمئن و ایجاد بستر مخابراتی به شکل بی سیم
جایگاه تجارت الکترونیک در ایران
شاید بتوان ادعا کرد شروع تجارت الکترونیک در ایران همگام با پروژه “پرداخت” بوده است که در حوالی سال های
1381 توسط شرکت رهنکا و پست جمهوری اسلامی ایران اجرا شد. ، ایران در زمینه تجارت الکترونیک کشوری جوان
است و تا رسیدن به سطحی قابل قبول از آن راه درازی در پیش دارد. ورود فناوری جدید در این زمینه نیازهای
جدیدی را در پردازش و تبادل داده ها ابزارها و زیرساختهای مناسب پیاده سازی آن مطرح کرده است. ، در ایران
استفاده عمومی از اینترنت بیشتر در دانشگاه ها و به منظور انجام امور تحقیقاتی است و مراکز ایجاد شده در شهر ها
نیز در سطح محدودی فعالیت می نمایند و کاربران بیشتر به منظور الکترونیکی و تلفن از راه دور از اینترنت استفاده
می کنند. ، در حال حاضر براورد می شود حجم 2 درصد از تولید ناخالص داخلی باشد که این مبادلات بیشتر در حوزه
آموزش الکترونیکی بلیط / تجارت الکترونیکی در ایران 7 الکترونیکی پرداخت های بهای خدمات دولتی خرید کالا و
خدمات توسط مصرف کنندگان و مبادله اسناد صورت می گیرد و رخ می دهد. ، در راستای ارتقای آگاهی فعالان
اقتصادی از قبیل اصناف مدیران شرکت های کوچک و B2C بیشتر در بخش متوسط مدیران دولتی رسانه ها
حقوقدانان و مدیران و کارشناسان شرکت های تخصصی خدمات تجارت الکترونیکی که بازیگران اصلی تجارت
الکترونیکی هستند وزارت بازرگانی بسته های آموزشی هدفمند تهیه و در اختیار گروه های هدف در سراسر کشور قرار
داده است. گفته می شود که حجم فروش اینترنتی جامع خودروی کشور در شهریور ماه سال 89 با کل تجارت
الکترونیکی کشور در سال 86 برابر شد. شواهد امر گواه بر رشد تجارت الکترونیک در کشور است چرا که به نظر می
رسد با فعالیت های صورت گرفته ای چون کارت هوشمند سوخت و یا پرداخت حقوق کارمندان دولتی آن هم تنها با
کارت های بانکی بخش زیادی از جامعه با فرهنگ تجارت الکترونیکی آشنا شده اند. ، برای توسعه تجارت الکترونیک در
کشور ورود به بازارهای جهانی و عضویت در سازمان هایی نظیر سازمان تجارت جهانی داشتن نظام بانکی کارآمد از
الزامات اساسی به شمار می آید. بنابراین استفاده از فناوری اطلاعات در جهت ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک در
نظام بانکی کشور حائز اهمیت است. اگرچه طی سالها برخی از روشهای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک نظیر : ماشین
های خودپرداز و کارت های بدهی در نظام بانکی کشور مورد استفاده قرار می گیرد اما تا رسیدن به سطح کشور های
پیشرفته در زمینه بانکداری الکترونیک راهی طولانی در پیش است .
جایگاه تجارت الکترونیک در جهان
در مدت کوتاهی که از آغاز عمر تجارت الکترونیک در جهان معاصر می گذرد این فعالیت رشد بی سابقه ای را در
کشور های پیشرفته داشته است و پیش بینی می شود در آینده نزدیک با سرعت شگفت انگیزی در سطح جهان توسعه
یابد. بر اساس آمار محاسبه شده موسسات معتبر اقتصادی نیز پیش بینی شده است که گستره این فعالیت تا سال
2010 به طور متوسط 54 الی 71 درصد رشد خواهد کرد که نشان دهنده شتاب دار بودن حرکت آن است .
کانال های بانکداری الکترونیک
برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک کانال های متعددی وجود دارد که برخی از آنان عبارتند از :
رایانه های شخصی کمک پردازنده های شخصی کیوسک شبکه های مدیریت یافته تلفن ثابت و همراه و ماشین های
خودپرداز از دید موسسات مالی می توان به ویژیگی هایی چون ایجاد و افزایش شهرت بانک ها در ارائه نوآوری حفظ
مشتریان علی رغم تغییرات مکانی بانکها ایجاد فرصت برای جستجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف گسترش
محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل را نام برد. مزایای بانکداری الکترونیک را می توان از دو جنبه
مشتریان و موسسات مالی مورد توجه قرار داد از دید مشتریان می توان به صرفه جویی در هزینه ها صرفه جویی در
زمان و دسترسی به کانال های متعدد برای انجام عملیات بانکی نام برد .
عوامل مانع در رشد تجارت الکترونیک در ایران
بنابر تحقیقی که انجام پذیرفته است از جمله مواردی که جلوی پیشرفت تجارت الکترونیک را در ایران می گیرد جزیره
بودن سیستم های مکانیزه بخش های مختلف در یک بنگاه اقتصادی به ویژه بخش حسابداری آن بنگاه است مثلا
ممکن است بخش تولید سیستمی مکانیزه داشته باشد ولی نهایت اطلاعات خود را به صورت پرینت به قسمت انبار و یا
حسابداری بدهد . این بخش ها باید با صرف هزینه و وقت و احتمال اشتباه نسبت به ورود اطلاعات به سیستم خود
اقدام کنند. زیرا بین نرم افزارهای بخش های مختلف هماهنگی و یکپارچگی وجود ندارد. در چنین مواردی می توان
ادعا نمود که عملا مکانیزه بودن هر بخشی به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد. ، نکته مهم دیگر در مورد کارت های
اعتباری و شرایط استفاده آنها در ایران است که مرتبط با فرهنگ استفاده از آنهاست که بر اساس اعتماد کامل بین
شرکت صادرکننده و استفاده کننده کارت پایدار است . مثلا اگر صاحب کارت ادعا کند که خرید بخصوصی را انجام
نداده است و شخصی با سواستفاده از شماره کارت اعتباری خرید کرده است شرکت صادرکننده کارت ادعای مشتری را
بدون هیچگونه سوالی می پذیرد. البته شرکت صادرکننده کارت بابت خدمات خود درصدی پول از مشتری می گیرد .
کمبود ها و مشکلات تجارت الکترونیک
- آمادگی زیربنایی شبکه مخابراتی و ماهواره ای کشور
- آمادگی سرعت و کیفیت شبکه های داخلی و ملی
- امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت
- محتویات مرتبط و مناسب محلی
- دسترسی به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری
- آمادگی خدمات و پشتیبانی
- مطابقت با استانداردهای بین المللی
- ضعف قوانین موجود در زمینه مسائل حقوقی گمرک و مالیات
- عدم وجود قوانین مدون مناسب در زمینه برخورد با جرائم الکترونیکی
- مقبول نبودن اسناد و امضا های الکترونیک در قوانین و مقررات جاری کشور
- افزایش کلاهبرداری
خرید و فروش تجارت الکترونیک
سایت هایی وجود دارند که در زمینه های خاصی به ارائه قیمت کالاها می پردازند و شما می توانید سفارش دهید ولی
یک قیمت های کاملا به روز شامل تنوع بالای محصولات امکان بررسی مشخصه های فنی و امکان online فرایند
کامل خرید Search است. در قسمت Google و یا Yahoo مقایسه قیمت ها وجود ندارد. ، اولین سایتی که به آن
مراجعه می کنیدکلمه موردنظرتان را تایپ می کنید کلیک می کنید و منتظر می مانید. لیست سایت هایی که چنین
کلمه ای در آن یافت شده ظاهر می شود. ، راه رسیدن به یک سیستم تجارت الکترونیک در کشور چیست؟ تهیه و
فراهم آوری زیرساخت ها چگونه می بایست صورت پذیرید؟ قوانین داد و ستدهای الکترونیکی طبق کدام قانون می
بایست در سیستم قضایی کشور گسترش یابند؟
این ها سوالاتی هستند که در اولین قدم به سوی سیستم مطمئن تجارت الکترونیک ایران با آنها مواجه می شویم و
متاسفانه تا امروز به محض برخورد با این سوالات به جای یافتن پاسخی صحیح و دقیق از حل مسئله گریخته و یا به
کل صورت مسئله را پاک کرده ایم. ، همانطور که می دانید نام ایران به علت تحریم های اقتصادی در بین بانک های
جهانی سیستم های خرید و فروش الکترونیکی و از این قبیل دیده نمی شود پس آنچه مسلم است اگر قرار باشد برای
عضویت در این سیستم ها به امید روزی بنشینیم که دیگران ما را به چنین سیستم هایی راه دهند اشتباهی بزرگ
دچار شده ایم. ، الکترونیک با در نظر گرفتن کلیه محدودیت ها امکانات نیاز و تقاضا های داخل کشور. این مهم ترین
مسئله برای رسیدن به یک تجارت الکترونیک پایدار در ایران است که متاسفانه چه در بخش تجاری و چه در بخش
علمی آموزشی به کلی نادیده گرفته شده است. ، برای مثال اگر نگاهی به فعالیت های آموزشی چون سمینار های
برگزار شده برای گسترش تجارت الکترونیک در ایران بیندازید یقینا متوجه خواهید شد که متاسفانه اکثر این سمینار
ها روخوانی از قواعد قوانین و ضوابط الگوهای کشورهای بیگانه با شرایط اقتصادی سیاسی و فرهنگی کاملا متفاوتی
بوده است. حال آنکه قدرت برگزارکنندگان این همایش ها بیش از آن چیزی بوده که به نمایش گذاشته شده است!
امروزه در ایران چرخه داد و ستاد الکترونیکی به هیچ وجه بررسی و آماده سازی نشده است .
احساس نیاز مفرط به بانکداری الکترونیکی مستند سازی و تصویب قوانین تجارت الکترونیکی تشکیل پلیس اینترنتی
بومی مراکز تائید و ارائه گواهینامه های فعالیت ویژه مراکز فروش مجاز و امضای دیجیتالی از مهمترین فاکتورهای
کمبود چرخه داد و ستد الکترونیکی ست که می بایست به شکلی هرچقدر ساده تر اما در نهایت کاربرد پیاده سازی
شود. ، برای مثال در مورد فاکتور پلیس اینترنتی قرار نیست شویم تکلیف تحریم های علیه ایران مشخص شود تا پس
از آن هم از جایی دیگر پلیس وارداتی برای ما بفرستید. نظارت بر فعالیت ها تخلفات و چگونگی خرید فروش در هر
کشور به راحتی از طرف مراجع ذیربط موضوع قابل پیگیری ست که لزومی هم به درخواست کمک و وابسته بودن به
سایر دولت ها و حکمیت ها در آن دیده نمی شود .
فلسفه وجودی حسابداری
حسابداری همزاد تمدن بشری است و به اندازه آن قدمت دارد. ، نخستین مدارک کشف شده حسابداری در جهان لوحه
های است و قدمت آن به 3600 سال قبل از میلاد برمی گردد و از پرداخت دستمزد Babylon سفالین از تمدن
سومر در بابل تعدادی کارگر حکایت دارد. مدارک و شواهد نشان می دهند در تمدن های مصر رم و یونان باستان نیز
نوعی کنترل های حسابداری برقرار بوده و نوعی حساب جمع و خرج تنظیم می شده است. ، در 1499 پاچیولی و
لئوناردو مجبور شدند تا از میلان فرار کنند زیرا لوئی دوازدهم پادشاه فرانسه شهر را به تصرف خود درآورده و حامیان
آنها را از آنجا بیرون کرد. بعد از آن پاچیولی و لئوناردو اکثر اوقات با هم سفر می کردند. در سال 1517 به محض
برگشت به میهن پاچیولی به علت سالخوردگی فوت کرد. ، پاچیولی چندین کتاب در زمینه ریاضیات منتشر کرد که به
معنی مجموعه ای از جبر هندسه نسبت و تناسب . این کتاب شامل موضوعاتی از جمله حساب و جبر و استفاده آنها در
تجارت دفتر داری پول و مبادله است. وی در این اثر به تلفیق دانش ریاضی زمان خود پرداخت. همچنین برای اولین
شرحی در مورد روش نگه داری حسابها و دفاتر که تجار در طول دوران رنسانس به کار می برند ارائه داد. این روش بعد
ها به روش حسابداری دوطرفه مشهور شد. اگر چه پاچیولی این سیستم را تدوین کرد و نه اختراع ولی به عنوان پدر
علم حسابداری مورد توجه واقع شد. سیستمی که او به تدوین و معرفی آن پرداخت شامل اغلب چرخه های حسابداری
بود که ما امروز آنها را می شناسیم. او استفاده از دفاتر روزنامه و دفتر کل را شرح داد و تذکر داد که یک فرد نباید به
رختخواب برود مگر اینکه بدهی با بستنکاری برابر باشد! دفتر کل او حسابهایی برای موجودی تعهد بانکی سرمایه
درآمد و مخارج داشت انواع حساب که در بیلان کار و صورتحساب درآمد یک سازمان به ترتیب گزارش می شود. او
ثبت نهایی آخر سال را نشان داد و پیشنهاد کرد که یک تراز آزمایشی برای تایید دفتر کل متعادل بکارگرفته شود.
همچنین رساله او دامنه وسیعی از موضوعات مرتبط را از اخلاقیات حسابداری گرفته تا حسابداری هزینه شامل می
شود. ، حسابداری زبان تجارت خوانده می شود. زیرا از طریق تهیه گزارش های مالی اطلاعات لازم را دربارهی واحد
های اقتصادی در اختیار اشخاص ذینفع و علاقه قرار می دهد. این اشخاص شامل مدیران صاحبان سرمایه اعتبار
دهندگان سازمان های مالی و اقتصادی دولت و از این قبیل هستند. ، از منظری دیگر از حسابداری با نام سیستم
اطلاعاتی حسابداری یاد می شود که برای پردازش اطلاعات مربوط به رویداد های مالی موثر بر سازمان ها و واحد های
تجاری و گزارش اثرات تین گونه رویداد ها به تصمیم گیرندگان طراحی شده است .
بیانیه اساسی تئوری حسابداری
حسابداری عبارت است از فرایند شناسایی اندازه گیری و گزارشگری اطلاعات اقتصادی برای تصمیم گیری های آگاهانه
به وسیله استفاده کنندگان آن اطلاعات. بیانیه در تشریح این تعریف آورده است بر اساس دیدگاهی جامع اطلاعات
حسابداری را می توان اطلاعات اقتصادی تلقی کرد. ، گاهی اوقات به اشتباه از مفهوم دفترداری برای تعریف حسابداری
استفاده می شود .
دفترداری عبارت است از : فن ثبت طبقه بندی و خلاصه سازی مبادلات واحد تجاری. البته این عملیات در گذشته
صرفا در دفاتر حساب انجام می شد. اما امروزه ثبت های حسابداری با استفاده از کامپیوتر انجام می شود. ، اطلاعات
مربوط به معاملات روزمره اساس تهیه گزارش های مالی را تشکیل می دهد. در واحد های بازرگانی فعالیت هایی نظیر
خرید و فروش کالا خرید ماشین آلات و پرداخت هزینه های جاری مانند اجاره حقوق بهای آب و برق از جمله معاملات
روزمره است. ، حسابداری زبان تجارت خوانده می شود زیرا از طریق تهیه گزارش های مالی اطلاعات لازم را دربارهی
واحد های اقتصادی در اختیار اشخاص ذینفع و ذیعلاقه قرار می دهد. ، حسابداری مفهوم وسیع تری از دفتردار را در
برمی گیرد. در واقع دفترداری بخشی از وظایف حسابداری است. همه حسابداران از مجموعه قواعد یکسان تحت عنوان
اصول پذیرفته شده حسابداری برای تهیه گزارش های حسابداری استفاده می کنند .
مراحل حسابداری
به طوری که از تعریف فن حسابداری برمی آید این فن دارای 4 مرحله می باشد :
.1 ثبت فعالیت های مالی
.2 طبقه بندی اقلام ثبت شده
.3 تلخیص اقلام
.4 تفسیر نتایج حاصله از بررسی اقلام خلاصه شده
مفاهیم اصلی حسابداری
مفاهیمی مثل بدهکار تجزیه و تحلیل رویداد های مالی دفتر کل معین تضیلی و دفتر روزنامه از مفاهیم پایه ای
حسابداری است .
معادله اساسی حسابداری
در حسابداری دو طرفه طبق فرض تفکیک شخصیت واحد تجاری شخصیتی مستقل از صاحبان حقیقی و حقوقی خود
دارد. به این شخصیت مستقل شخصیت حسابداری اطلاق می شود. طبق این فرض تنها رویداد ها و مبادلات مالی موثر
بر واحد تجاری در حسابداری مورد توجه و پردازش قرار می گیرد. وضعیت مالی این شخصیت بر معامله اساسی
حسابداری زیر استوار است :
دارایی ها = بدهی ها + سرمایه
دارایی
در واقع به اموال یا منابع اقتصادی متعلق به یک واحد تجاری اطلاق می شود. در حسابداری برای این که یک Asset دارایی قلم بتواند دارایی محسوب شود باید :
الف منبع اقتصادی باشد یعنی برای واحد تجاری منافع آتی داشته باشد
ب در تسلط مالکانه واحد تجاری باشد
ج قابل تقویم به پول باشد .
مفهوم تسلط مالکانه عینا مطابق با مفهوم مالکیت قانونی نیست .
هنگامی که یک واحد تجاری اتومبیلی را به اقساط خریداری کند ممکن است مالکیت قانونی اتومبیل تا قبل از پرداخت
آخرین قسط به خریدار منتقل نشود. با این حال چون این اتومبیل به تصرف و کنترل کامل خریدار در می آید و او
نسبت به آن تسلط و انتفاع مالکانه پیدا می کند از نظر حسابداری جزو دارایی واحد تجاری محسوب می شود. ، دارایی
ها می تواند عینی و مشهود باشد مثل زمین ساختمان موجودی نقدی و موجودی کالا یا به صورت حقوق مالی و
امتیازات غیر قابل رویت مثل سرقفلی و مطالبات از اشخاص. دارایی ها از نظر ارائه در ترازنامه به گروه های متمایزی
تقسیم می شوند. دو گروه که مورد استفاده بیشتری دارند عبارتند از دارایی های جاری و دارایی های ثابت. دارایی یکی
از عناصر اصلی معادله حسابداری و نشان دهندهی وضعیت مالی واحد انتفاعی است .
بدهی
بدهی عبارت از تعهد انتقال منافع اقتصادی توسط واحد تجاری ناشی از معاملات یا سایر رویداد های گذشته است .
سرمایه
سرمایه به زبان ساده آورده صاحبان سهام شرکا جهت تشکیل شرکت می باشد. که این آورده می تواند به صورت وجه نقد یا
اموال و اثاثه و ماشین آلات و … باشد. سرمایه عبارت از باقی مانده ای است که از کسر جمع بدهی های واحد تجاری از جمع
دارایی آن حاصل می شود. ، سرمایه بدهی موجودیت اقتصادی به صاحبان آن است .
تئوری حسابداری
علم حسابداری امروزه دارای یک چارچوب نظری است که شامل موارد زیر می باشد :
.1 اهداف گزارشگری مالی
.2 خصوصیات کیفی اطلاعات مفید
.3 مفروضات و اصول حسابداری
.4 اجزای گزارش مالی شامل چگونگی نمایش و طبقه بندی اطلاعات
.5 اصول و روش های محاسبه اطلاعات مالی
اهداف گزارشگری مالی
گزارش های مالی به دو دسته عمومی و با هدف خاص تقسیم می شوند. هدف از گزارش های عمومی بیان وضعیت
اقتصادی شرکت و سود آوری آن است. مخاطب گزارش های عمومی سهام داران سرمایه گذاران بالقوه اعتباردهندگان
سازمان های آماری اعم از دولتی و غیر دولتی ارگانهایی که با واحد اقتصادی مورد گزارش از نظر فعالیت تجاری رابطه
طولی یا عرضی دارند و … می باشد. ، امروزه سال 1391 شمسی این اطلاعات در قالب چهار صورت مالی اساسی
ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد یادداشت های توضیحی همراه گزارش
حسابرس مبنی بر استاندارد بودن و صحت اطلاعات این گزارش ها و همچنین گزارش های عملکرد مدیریت به همراه
گزارش بازرس قانونی است. گزارش های عمومی باید بتوانند اطلاعاتی در اختیار استفاده کنندگان قرار دهند که آنها را
در گرفتن تصمیم درست یاری کند و باعث گمراهی و تعبیر غلط نشود. ، چرا که تنها زمانی منابع مالی به صورت بهینه
تخصیص می یابند که تخصیص دهندگان اطلاعاتی مربوط و قابل اتکا جهت تصمیم گیری در اختیار داشته باشند.
همچنین گزارشات مالی عمومی در ارزیابی نقش نیز مفید است به این مفهوم که آیا مدیریت واحد اقتصادی از منابعی
که در اختیار داشته Stewardship مباشرتی مدیریت به بهترین نحو استفاده کرده است یا خیر. ، گزارش های با
هدف خاص جهت بررسی موارد خاص و برای مصارف خاص تهیه می شوند. عمده این گزارشها عبارتند از گزارش هایی
که برای مدیران شرکت تهیه می شوند که ممکن است روی فعالیت خاص واحد اقتصادی تمرکز داشته و بسیار تفضیلی
باشد و یا گزارشی که در تعقیب پرونده های قضایی توسط بازرسان دادگستری تهیه می شو و یا اظهارنامه مالیاتی که
استفاده کننده آن سازمان امور مالیاتی است .
ویژیگی های گزارش های مالی
گزارش های مالی برای مفید بودن دارای خصوصیت کیفی زیر باشند :
مربوط بودن: اطلاعات درون گزارش مربوط به موضوع مورد نظر تصمیم گیرنده باشند .
اتکا پذیری: اطلاعاتی قابل اتکاست که صادقانه، بی طرفانه، جامع و کامل و محافظه کارانه باشد .
قابل فهم بودن: گزارشات مالی باید برای استفاده کنندگان هدف قابل فهم باشد .
محدودیت های اثر گزار بر گزارشات مالی: یک گزارش ایده آل تمامی خصوصیات بالا را شامل می باشد در حالی که
شرایط محیط در عمل باعث می شوند این خصوصیات در تضاد یکدیگر واقع شوند. برخی از این محدودیت ها به شرح
زیرند :
به موقع بودن: تهیه گزارشات به زمان نیاز دارد و هرچه بخواهیم خصوصیات کیفی مطلوب تری ارائه دهیم به زمان
بیشتری نیاز خواهیم داشت. این در حالی است که گزارشات مالی تنها در زمان ارزش دارند و برای مثال اگر گزارش
عملکرد شرکتی برای ارسال 1392 در زمستان 1393 ارائه شود این اطلاعات فاقد ارزشند چرا که تصمیم گیرندگان
نمی توانند برای عملکرد سال 1393 از آن استفاده کنند .
اصول و استاندارد های حسابداری
ثبت رویداد ها در دفاتر بر مبنای اصول پذیرفته شده و استاندارد هایی که توسط هیئت های تدوین استاندارد تهیه می
گردد انجام می پذیرد. اصول بنیادین حسابداری به قرار زیرند :
- اصول قیمت تمام شده: وقایع مالی به قیمت تمام شده در دفاتر ثبت می گردند .
- اصل تحقق: تا زمانی که یک واقعه مالی محقق نشود ثبتی از بابت آن صورت نمی گیرد .
- اصل تطابق هزینه با درآمد: هزینه های ثبت شده در یک دوره مالی باید با درآمدهای ثبت شده در آن دوره رابطه علت و معلولی داشته باشد .
- اصل ثبات رویه: روش ها و عناوین استفاده شده برای ثبت وقایه مالی در یک دوره و دوره های مختلف باید یکسان باشد .
- اصل ارزیابی اهمیت: روش های ثبت و طبقه بندی رویدادهای مالی براساس اهمیت ریالی آن رویداد انتخاب شود .
مثال بارز رعایت این اصل هزینهنمودن مبلغ خرید یک دستگاه منگنه است در حالی که شرکت ممکن است بیش از 5 سال از آن بهره ببرد. اگر این اصل را در نظر نمی گرفتیم مبلغ آن باید به عنوان دارایی جاری شناسای می شد و در مدت چند سال مستهلک می گشت .
آموزش حسابداری از راه دور چیست؟
آموزش حسابداری از راه دور ابزاری مناسب برای ارسال و دریافت اطلاعات ارتباطات تحصیلات و آموزش به صورت
آنلاین می باشد. ، آموزش حسابداری از راه دور ابزار جدید در اختیار شما قرار می دهد که به کمک آن می توان توانایی
های روش های یادگیری سنتی مانند تجربه کلاس های درسی کتاب های درسی سی دی و روش های سنتی آموزش
با کامپیوتر را افزایش داد. از آنجا که روش های آموزشی دنیای قدیم پاسخگوی نیاز های آموزشی دنیای جدید نمی
باشد آموزش حسابداری از راه دور ابزار جدیدی را برای دنیای آموزشی رقابتی جدید ارائه می دهد. ، آموزش حسابداری
از راه دور جایگزین کلاسهای آموزشی نمی شود ولی مکمل آن است و از مزایای تکنولوژی انتقال اطلاعات برای
یادگیری استفاده میکند. با آموزش حسابداری از راه دور می توان قابلیت یادگیری متقاضیان را بالا برد و به همین
صورت هم اساتید سیستم آموزشی مخصوص اساتید را دارند. قدرت یادگیری و حافظه افراد با توجه به محتوی مطالب
آموزشی و ابزار ارسال اطلاعات متفاوت است. هرچقدر محتویات آموزشی و ابزار ارسال اطلاعات با نوع و نحوه یادگیری
افراد شبیه تر و یکسان تر باشد قدرت یادگیری افراد بالاتر می رود و در نتیجه نتایج بهتری حاصل می شود. ، سیستم
های آموزشی از شبکه های کامپیوتری استفاده می کنند تا امکان آسان سازی ارسال اطلاعات ایجاد ارتباط دوطرفه
آموزش به صورت گسترده و آموزش از راه دور دوره های تمرین به کمک کامپیوتر دوره های تمرین به کمک اینترنت
جه به صورت همزمان و چه به صورت غیر همزمان توسط اساتید یا کامپیوتر ها یا ترکیبی از این دو را ایجاد کنند. ،
آموزش اینترنتی می تواند از طیف وسیعی از تکنولوژی ها و رسانه ها استفاده کند. این تکنولوژی ها را می توان به
ارسال اطلاعات رسانه ها و ابزار های ارتباط دوطرفه دسته بندی کرد. همچنین بسیار مهم است متوجه باشیم که هر
یادگیرنده به طور معمول با تکنولوژی های مورد انتخاب و نظر خود بیشترین بازده یادگیری و نتیجه را خواهد داشت .
امروزه مدیریت دانش در سیستم های اطلاع رسانی کامپیوتری به صورت قابل ملاحضه ای مورد توجه قرار گرفته است .
سازماندهی و مدیریت دانش و به دنبال آن مدیریت اطلاعات یک نقش اساسی و موفق را در انتقال دانش فردی به
دانش سازمانی ایفا می کنند. همچنین مدیریت اطلاعات و منابع آموزشی در محیط آموزش یادگیری الکترونیکی از
اهمیت ویژه ای برخوردار است. از انجایی که سیستمهای یادگیری الکترونیکی مقدار زیادی از اطلاعات نگه داری می
کنند، ایجاد اینچنین محیط هایی بایستی به گونه ای انجام شود که کاربران بتوانند از اطلاعات موجود استفاده مفید
نمایند. آموزش از راه دور استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی مختلف مبتنی بر وب یا توزیع شده برای مقاصد آموزشی
است. نام های دیگری مانند آموزش سیستم های مدیریت و غیره هر یک به تنهایی جنبه های مختلفی از Online Learning از راه دور، آموزش بر روی خط آموزش حسابداری از راه دور را شامل می شوند .
ترازنامه
ترازنامه یا بیلان یک گزارش یا صورت مالی است که در آن ارتباط داراییها و بدهی ها و سرمایه به ترتیبی گزارش می
شود که برای صاحبان موسسه بستانکاران و سایر اشخاص علاقمند به امور مالی موسسه مفید باشد. ترازنامه به معادله
ی حسابداری یعنی : دارایی = بدهی + سرمایه شباهت کامل دارد .
حسابداری در ایران
این بخش از مقاله فاقد منبع و ماخذ است. شما می توانید با افزودن منابع بر طبق اصول اثبات پذیری و شیوه نامه ی
ارجاع به منابع به ویکی پدیا کمک کنید. مطالب بی منبع احتمالا در آینده حذف خواهند شد. ، حسابداری در ایران در
حوزه ی نظری تحت تاثیر جریانات پازیتیویسم رشد کمی زیادی کرده است و پایه گذاری تحصیلات تکمیلی با این
نگاه به حسابداری صورت گرفته و توسعه یافته است. با این وصف تعریفی از حسابداری در ایران غالب است که مضمون
و محتوای آن صرف نظر از چینش یا تفاوت ظاهری الفاظ آن برای همه دانش آموختگان حسابداری ایران شناخته شده
است. ، حسابداری عبارت است از فرایند شناسایی، جمع آوری، ثبت، طبقه بندی، تلخیص، گزارشگری، و تحلیل
رویدادهای مالی یک شخصیت اقتصادی در یک دوره مالی معین بر اساس واحد پول ملی. این تعریف ترجمه ی کاملی
از تعاریف مختلفی که از حسابداری در عصر پازیتیویسم یعنی دهه های 40 الی 60 سده پیشین در دنیا رواج داشته
است .
سود و زیان در بانک ها
روش های گوناگونی برای تجزیه و تحلیل صورت های مالی وجود دارد روش افقی یا روند، روش عمودی روش استفاده
از نسبتهای مالی و شناسائی ریسک که قبلا در رابطه با این روش ها مطلب نوشته ام نکته ای که قصد دارم اینجا به آن
بپردازم این است که اصولا ما باید ببینیم قرار اشت تجزیه و تحلیلمان مورد استفاده چه کسی قرار گیرد؟ ، براساس
استانداردهای تجزیه و تحلیل هر یک از صورت های مالی اساسی باید ارائه کننده اطلاعاتی باشد که بر مبنای آن بتوان
با روش های تجزیه و تحلیل آن صورت مالی را بررسی نمود مثلا در رابطه گزارش سود و زیان باید اذعان کنیم برای
اینکه تحلیل جامع و مطلوبی از سود و زیان داشته باشیم صورت سود و زیان باید اطلاعات زیر را افشا نماید .
-1 درآمد های عملیاتی
-2 هزینه های عملیاتی
-3 سود و زیان عملیاتی
-4 هزینه های مالی
-5 سایر درآمد ها و هزینه های غیر عملیاتی
-6 مالیات برآمد
-7 سود و زیان فعالیت های عادی
-8 اقلام غیر مترقبه
-9 سهم اقلیت
نتیجه گیری حسابداری
با توجه به اطلاعات و عکس های فوق می توان گفت در حال حاضر بستر الکترونیک و حسابداری به خوبی در هم
تلفیق شده اند و به طور واضح تر شما می توان خرید و یا حتی فروشی را به وسیله تجارت الکترونیک انجام داد بدون
اینکه شما هیچ گونه ضرری بکنید. ، شما با این اقدانات خرید و فروش می توانید در وقت خود تا حدی چشم گیری
صرفه جویی کرد. با توجه به اینکه در حال حاضر در تمام بانک ها می توان از خدمات بی نظیری استفاده کرد .
نتیجه گیری تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک ، صرف نظر از تمامی برتری ها هنوز دارای نقاط ضعفی است. توانایی دسترسی به رایانه های شخصی
و سرعت پایین نقل و انتقال اطلاعات بر روی بستر اینترنت امکان دستیابی به پایگاه های اینترنتی را با مشکل مواجه
می سازد و در نتیجه تاثیر این موارد اثر تجارت الکترونیکی را کمرنگ می کند ولی با افزایش کاربران اینترنت و سهولت
دستیابی به دنیای مجازی اینترنت تجارت الکترونیکی به دنیای آینده چهره ای دگرگون خواهد بخشید. جهت استقرار
و نهادینه شدن تجارت الکترونیک در بستر اقتصاد ملی پاره ای ملزومات و پیش نیاز ها باید موجود باشد. این موارد به
طور کلی شامل یکسری شرایط و عوامل مساعد محیطی و یکسری ویژیگی های مناسب در ساختار بنگاه ها و سازمان
های فعال در این زمینه می باشد .
دسته ی دوم نخست که به طور عمده ناشی از تصمیم گیری سیاستگزاران کلان اقتصاد می باشد برای بنگاه های
اقتصادی به ویژه بخش خصوصی حالت برونزا دارد یعنی خارج از کنترل ایشان است، ولی دسته ی دوم برای بنگاه های
اقتصادی حالتی درونزا دارد و آنها با ایجاد تحولات استراتژیک در ساختار تولید یا عرضه خدمات می توانند به
استاندارد های مطلوب جهت حضور در بازار جهانی تجارت الکترونیک دست یابند .
منابع فارسی :
- رضازاده ، جواد و آزاد ، عبداله؛ 1387 ، “ر ابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و محافظه کاری در
.63- گزارشگری مالی” ، حسابداری و حسابرسی ، 80
- قائمی ، محمدحسین و وطن پرست ، محمدرضا؛ 1384 ، “بررسی نقش اطلاعات حسابداری در
کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران” ، حسابداری و حسابرسی ، دانشگاه تهران ،
.85- شماره 41 ، صص 103
- جامعه حسابداران رسمی ایران 1388 ، آیین رفتار حرفه ای ، تألیف مرکز آموزش و تحقیقات
حسابداری و حسابرسی حرفه ای .
- گوران حیدری ، سید فرهاد؛ همت فر ، محمود؛ 1394 . “حسابداری مدیریت اسلامی” ، مطالعات
. حسابداری و حسابرسی ، انجمن حسابداری ایران ، شماره 16
- کاظمی ، حمید 1392 . “مروری بر تحقیقات رفتاری حسابداری با تاکید بر حوزه ی اشخاص ” ،
.70- فصلنامه مطالعات حسابداری و حسابرسی ، انجمن حسابداری ایران. شماره 5 ، صص 85
منابع لاتین :
6- Brown & A. Hillegeist & Kin Lo 2009″The effect of earnings surprises on information
asymmetry”, Accounting and Economics 47,208-225.
7- Cespedes & Gonzalez & A.Molina , 2009 . “Ownership and capital structure in
LatinAmerica” ,Journal of Business Research
8- Douglas O. Cook , Tiang Tang.2010.”Macroeconomic conditions and capital structure
adjustment speed” ,Journal of corporate Finance 16, 73-87.
9- Lambert, R.A 2007. Agency Theory and Management Accounting. Edited by C.S. Chapman,
A.G. Hopwood and M.D. Shields Handbook of Management Accounting Research, Volume 1,
part 2, chapter 8 Netherlands, Elsevier Ltd.
10- Meigs,Walter B., Whitington, O.Ray,pany , Kurt and meigs, Robert F. Principles of Auditings
” printce hall,1989.
11- http://fa.wikipedia.org
12 – http://www.mrfi.ir__