رزومه من
ثبت نام | ورود

معافیت مالیاتی حقوق سال ۱۴۰۱

معافیت مالیاتی حقوق سال ۱۴۰۱

براساس جزئیات پیش نویس لایحه بودجه سال 1401 معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی برای سال 1401 مبلغ 67.200.000 میلیون تومان و ماهانه تا 5 میلیون و 600 هزار تومان از مالیات معاف خواهد شد.

جزییات مالیات حقوق سال 1401

براساس جزء ۴ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال 1401 سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم در سال 1401 سالانه مبلغ ششصد و هفتاد و دو میلیون ریال 672.000.000 ریال تعیین می شود.

نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی ها و کارانه به استثنا عیدی پایان سال به شرح ذیل می باشد :

نسبت به مازاد 672.000.000 تا 1.800.000.000 ریال ده درصد

نسبت به مازاد 1.800.000.000 ریال تا 3.000.000.000 ریال پانزده درصد

نسبت به مازاد 3.000.000.000 ریال تا 4.200.000.000 بیست درصد

نسبت به مازاد 4.200.000.000 ریال سی درصد

جدول مالیات حقوق سال 1401

جدول مالیات حقوق ماهانه سال 1401

معافیت موضوع ماده ۵۷ و ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم

میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده ۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیاتهای مستقیم، سالانه مبلغ سیصد و نود و شش میلیون ریال 396.000.000 ریال تعیین می شود .

ماده ۵۷ قانون مالیات های مستقیم

در مورد شخص حقیقی که هیچ گونه درآمدی ندارد تا میزان معافیت مالیاتی درآمد حقوق موضوع ماده(۸۴) این قانون از درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات از مالیات معاف و مازاد طبق مقررات این فصل مشمول مالیات می باشد. مشمولان این ماده باید اظهارنامه مخصوصی طبق نمونه ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و اعلام نمایند که هیچ گونه درآمد دیگری ندارند. اداره امور مالیاتی مربوط باید خلاصه مندرجات اظهارنامه مؤدی را به اداره امور مالیاتی محل سکونت مؤدی ارسال دارد و در صورتی که ثابت شود اظهارنامه مؤدی خلاف واقع است مالیات متعلق به اضافه یک برابر آن به عنوان جریمه وصول خواهد شد.

تبصره ۱ –

حکم این ماده در مورد فرزندان صغیری که تحت ولایت پدر باشند جاری نخواهد بود.

تبصره ۲ –

در صورتی که سایر درآمدهای مشمول مالیات ماهانه مؤدی کمتر از مبلغ مذکور در این ماده باشد، آن مقدار از درآمد مشمول مالیات اجاره املاک که با سایر درآمدهای مؤدی بالغ بر مبلغ فوق باشد معاف و مازاد طبق مقررات این فصل مشمول مالیات خواهد بود.

ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم

درآمد سالانه مشمول مالیات مؤدیان موضوع این فصل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقـ ررات ایـن فصل در موعد مقرر تسلیم کردهاند تا میزان معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخ های مذکور در ماده (۱۳۱) این قانون مشمول مالیات خواهد بود. شرط تسلیم اظهارنامه بـرای اسـتفاده از معافیـت فوق نسبت به عملکرد سال ۱۳۸۲ به بعد جاری است.

تبصره ۱ –

در مشارکت های مدنی اعم از اختیاری و قهری شرکا حداکثر از دو معافیت استفاده خواهند کرد و مبلـغ معافیت به طور مساوی بین آنان تقسیم و باقیمانده سهم هر شریک جداگانه مشمول مالیات خواهد بود. شرکایی که بـا هم رابطه زوجیت دارند از لحاظ استفاده از معافیت در حکم یک شریک تلقی و معافیت مقرر به زوج اعطا می گـردد . درصورت فوت احد از شرکا وراث وی به عنوان قائم مقام قانونی از معافیت مالیاتی سهم متوفی درمشارکت بـه شـرح فـوق استفاده نموده و این معافیت به طور مساوی بین آنان تقسیم و از درآمد سهم هر کدام کسر خواهد شد.

تبصره ۲ –

در صورتی که هر شخص حقیقی دارای بیش از یک واحد شغلی باشد، مجموع درآمد واحدهای شغلی وی با کسر فقط یک معافیت موضوع این ماده مشمول مالیات به نرخ های مذکوردرماده(۱۳۱) این قانون می شود.

اشتراک گذاری این مطلب :
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات پیشنهادی
سود عملیاتی چیست و چه تفاوتی با سود ناخالص دارد ؟
پویا
سلام وقت بخیر آیا خرید ارز بابت بهای اصل سفارش در ارسال ارزش افزوده در قسمت واردات باید ثبت بشه […]
محمد فتحی
با سلام برای اعضای هیئت مدیره مبلغی بعنوان حق حضور در جلسات هیئت مدیره با احتساب مالیات در نظر گرفتیم […]
حمید شیرخانلو
آیا مودیان حقیقی گروه سوم مکلف به صدور صورت حساب فروش می باشند ؟
whatsApp user
گروه بندی شغل من بر اساس میزان فروشم همیشه جز گروه سوم بوده ولی امسال میزان فروش بسیار بالاتر رفت […]
عباس الله وردی
مالیات کسر از حقوق بیمه (سهم کارگر)۲/۷ حساب میشه یا ۷/۷؟
محمد
ایا بیمه سهم کار فرما جز دستمزد مستقیم هست یا غیر مستقیم چرا؟
whatsApp user
فرق بین درآمد عملیاتی با درآمد غیر عملیاتی در چه مواردی می باشد ؟
ليلا محمدى
پیشنهاد کتاب
طراحی و توسعه توسط ایران سایت
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com

نام کاربری و رمز خود را وارد کنید

یا    

Forgot your details?

Create Account