کافه حسابدار

هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات قبل از بهره‌برداری، قابل قبول مالیاتی در سال انجام هزینه شد

هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات قبل از بهره‌برداری، قابل قبول مالیاتی در سال انجام هزینه شد

فهرست محتوا

بر اساس بخشنامه شماره 112300 / 200 / ص  مورخ 16 مهر 1404، سازمان امور مالیاتی کشور اصلاحیه‌ای بر بند (1) جزء (د) آیین‌نامه اجرایی بند (8) ماده (148) قانون مالیات‌های مستقیم صادر کرده است.

مطابق این اصلاحیه، هزینه‌های بازاریابی، تبلیغات و نمایشگاهی که در دوره قبل از بهره‌برداری برای تولید کالا یا ارائه خدمات انجام می‌شود، در همان سال انجام هزینه به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی شناسایی می‌شود.

این اصلاحیه از تاریخ 1 فروردین 1395 لازم‌الاجرا بوده و اکنون به‌صورت رسمی برای اجرا به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ شده است.

بند (8) ماده (148) قانون مالیات‌های مستقیم به تشخیص هزینه‌های قابل قبول مالیاتی می‌پردازد. این اصلاحیه به‌طور خاص بند (1) جزء (د) آیین‌نامه اجرایی این ماده را روشن می‌سازد.

«هزینه‌های بازاریابی، تبلیغات و نمایشگاهی در دوره قبل از بهره‌برداری، در سال انجام هزینه به حساب هزینه دوره منظور می‌گردد.»

 

عنوان توضیح
تغییر مهم در زمان شناسایی هزینه برخلاف تصور قبلی، این هزینه‌ها نباید به دوره‌های بعد منتقل شوند؛ بلکه در همان سال انجام هزینه قابل قبول‌اند.
تأثیر بر گزارش مالی و اظهارنامه حسابداران باید این هزینه‌ها را در صورت‌های مالی همان سال ثبت کنند تا در اظهارنامه عملکرد لحاظ شوند.
مناسب برای شرکت‌های نوپا و پروژه‌محور شرکت‌هایی که در حال آماده‌سازی برای بهره‌برداری هستند، می‌توانند از این اصلاحیه برای کاهش مالیات سال اول استفاده کنند.
توصیه اجرایی مؤدیان باید اسناد هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات قبل از بهره‌برداری را به‌دقت نگهداری کرده و در همان سال مالی ثبت کنند.
تأثیر بر حسابرسی مالیاتی این اصلاحیه می‌تواند مانع رد هزینه‌های تبلیغاتی توسط ممیزان مالیاتی شود، مشروط به ثبت صحیح و مستندات کامل.

 

بخشنامه شماره 112300 / 200 / ص

تاریخ: 1404/07/16

ادارات کل امور مالیاتی

با سلام

پيرو بخشنامه شماره 44408 مورخ 1381/08/07 موضوع ابلاغ آيين‌نامه اجرايي بند (8) ماده (148) قانون ماليات‌های مستقيم، به پيوست اصلاحیه بند (1) جزء (د) آيين‌نامه اجرایی مذکور که به توضيح وزير محترم امور اقتصادی و دارايی رسيده است (لازم‌الاجرا از تاریخ 1395/01/01)، به شرح زير برای اجرا ارسال می‌شود:

1. هزینه‌های بازاريابی، تبليغات و نمايشگاهی در دوره قبل از بهره‌برداری برای توليد كالا يا ارائه خدماتی كه در دوره‌های آتی عرضه می‌شود، در سال انجام هزينه به حساب هزينه دوره منظور می‌گردد.

مطالب مرتبط

«تاکید دادگستری خراسان رضوی بر اجرای صحیح مواد ۲۸ و ۴۷ قانون تأمین اجتماعی و منع دریافت اسناد مازاد از کارفرمایان»

بسمه تعالیشماره: ۵۰۰/۲۳۶۹۴/ص/۱۰تاریخ: ۱۴۰۴/۰۷/۰۹پیوست: ندارد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرمدادگستری کل استان خراسان رضوی جناب آقای ساداتیمدیر کل

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت