برای سال 1400 نرخ مالیات بر حقوق مطابق بند 4 تبصره 12 بودجه سال 1400 به شرح ذیل می باشد .
همان طور که مشاهده می شود مبالغ به صورت سالانه اعلام شده و از آنجا که محاسبه مالیات حقوق را به صورت ماهانه انجام می دهیم می بایست ارقام جدول فوق را تقسیم بر دوازده نموده تا ارقام تبدیل به ماهانه شوند .
همان طور که از متن بخشنامه و جدول درآمد مشمول ماهانه مشخص است مبالغ کمتر از 40.000.000 ریال معاف از مالیات بوده و برای مبالغ بالاتر به صورت پلکانی نرخ مالیات افرایش می یابد .
برای محاسبه مالیات حقوق سال 1400 مطابق جدول پلکانی به صورت زیر عمل می شود :
نحوه محاسبه مالیات حقوق سال 1400
مبالغ در پله اول جدول مالیات حقوق
مبالغ مابین 40.000.000 تا 80.000.000 ریال در این طبقه قرار دارند .
برای مبالغی که بیش از 40.000.000 ریال در ماه می باشد مبلغ حقوق و مزایا را از 40.000.000 ریال کم کرده و حاصل را در ۱۰ درصد ضرب می نماییم .
مالیات = ۱۰% * (40.000.000 – مبلغ حقوق و مزایا )
به طور مثال برای حقوق 50.000.000 ریال مالیات بدین شکل محاسبه می گردد.
1.000.000= ۱۰%*(50.000.000-40.000.000)
مبالغ در پله دوم جدول مالیات حقوق
مبالغ مابین 80.000.000 تا 120.000.000 ریال در این طبقه قرار دارند .
برای مبالغ در پله دوم ابتدا مبلغ حقوق را منهای 80.000.000 ریال نموده و حاصل را در ۱۵ درصد ضرب نموده و سپس می بایست مالیات طبقه اول را نیز محاسبه نماییم پس در نتیجه 80.000.000 ریال را منهای 40.000.000 ریال نموده و حاصل را در ۱۰ درصد ضرب و در انتها جمع دو مورد را محاسبه کرده که برابر است با مالیات بر حقوق
مالیات = ۱۰% * (40.000.000 – 80.000.000) + ۱۵%( 80.000.000 – حقوق و مزایا)
به طور مثال اگر ملغ حقوق 90.۰۰۰.۰۰۰ ریال باشد مبلغ مالیات بدین شکل محاسبه می گردد :
5.500.000=%۱۰*( 40.000.000- 80.000.000 )+ ۱۵%*(80.000.000 – 90.000.000)
مبالغ در پله سوم جدول مالیات حقوق
مبالغ مابین 120.000.000 تا 180.000.000ریال در این طبقه قرار دارند .
برای مبالغ در پله سوم ابتدا مبلغ حقوق را منهای 120.000.000 ریال نموده و حاصل را در ۲۰ درصد ضرب نموده و سپس می بایست مالیات طبقه های دوم و اول را محاسبه نماییم جمع بدست آمده از سه طبقه برابر است با مالیات حقوق بر مبالغ بالای 120.000.000 ریال
همانطور که توضیح داده شد برای محاسبه مالیات طبقه اول 80.000.000 را منهای 40.000.000 کرده و حاصل را در ۱۰ درصد ضرب می نماییم و برای محاسبه مالیات طبقه دوم 120.000.000 را منهای 80.000.000 کرده و حاصل را در ۱۵ درصد ضرب می نماییم .
مبالغ در پله چهارم جدول مالیات حقوق
مبالغ مابین 180.000.000 تا 240.000.000 ریال در این طبقه قرار دارند .
برای مبالغ در پله چهارم ابتدا مبلغ حقوق را منهای 180.000.000 ریال نموده و حاصل را در ۲۵ درصد ضرب نموده و سپس می بایست مالیات طبقه های سوم و دوم و اول را محاسبه نماییم جمع بدست آمده از چهار طبقه برابر است با مالیات حقوق بر مبالغ بالای 180.000.000 ریال
مبالغ در پله پنجم جدول مالیات حقوق
مبالغ مابین 240.000.000 تا 320.000.000 ریال در این طبقه قرار دارند .
برای مبالغ در پله پنجم ابتدا مبلغ حقوق را منهای 240.000.000 ریال نموده و حاصل را در 30 درصد ضرب نموده و سپس می بایست مالیات طبقه های چهارم و سوم و دوم و اول را محاسبه نماییم جمع بدست آمده از چهار طبقه برابر است با مالیات حقوق بر مبالغ بالای 240.000.000 ریال
مبالغ در پله ششم جدول مالیات حقوق
مبالغ بیش از 320.000.000 ریال در این طبقه قرار دارند .
برای مبالغ در پله پنجم ابتدا مبلغ حقوق را منهای 320.000.000 ریال نموده و حاصل را در 35 درصد ضرب نموده و سپس می بایست مالیات طبقه های پنجم و چهارم و سوم و دوم و اول را محاسبه نماییم جمع بدست آمده از چهار طبقه برابر است با مالیات حقوق بر مبالغ بالای 320.000.000 ریال
جدول محاسبه مالیات حقوق سال 1400
از آنجا که مبلغ کف و سقف هر پله و نرخ آن مشخص می باشد برای سرعت بخشیدن و سهولت در محاسبه مالیات و اجتناب از محاسبه مبالغ طبقه های پایین تر از جدول ذیل استفاده می نماییم .
برای بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل حسابداری ، بیمه تامین تجتماعی و مالیات می توانید به گروه کافه حسابدار در WhatsApp ملحق شوید .
گروه کافه حسابدار در WhatsApp
همچنین در صورت نیاز به مشاوره تلفنی می توانید از خطوط رایتل با شماره 3873434 تماس حاصل فرمایید .
اتفاقا محاسبه مالیات حقوق طبق قانون سالیانست و صحبت شما که میگین “از آنجا که محاسبه مالیات حقوق را به صورت ماهانه انجام می دهیم” درست نیست
ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم
پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند مالیات متعلق را طبق مقررات ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان ۳ ماده(۸۵) این قانون محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه های بعد فقط تغییرات را صورت
همین طور که ملاحضه می فرمایید مطابق ماده ۸۶ پرداخت کنندگان تا پایان ماه بعد مکلف به ارسال لیست مالیات بر حقوق پرسنل خود می باشند .
حال اگر محاسبات را به طور ماهانه انجام ندهیم چطور می بایست لیست مالیات بر حقوق را به سازمان امور مالیاتی ارسال نماییم ؟
سلام، تشکر توضیحاتتون عالی بود.
و …
بر چه اساس میفرمایید سالانه 🙄 ؟؟مگر میشود لیست مالیات حقوق را ماهانه اعلام نکرد به اداره مالیات؟
محاسبه مالیات بر اساس سالیانه هستش ،ماهیانه هایی که پرداخت میشه طی محاسبه به صورت قطعی بحسلب نمیاد ،پایان سال مجدد به صورت کلی بررسی و قطعی و مابه تفاوت بدهکار یا بستانکار مشخص میشه
از آنجا که مودیان مالیاتی مکلف می باشند تا پایان ماه بعد لیست مالیات حقوق پرسنل خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند در نتیجه می بایست محاسبت مالیات حقوق پرسنل خود را به صورت ماهانه انجام دهند .
رسیدگی به مالیات حقوق از جانب ممیزان سازمان امور مالیاتی به طور سالیانه انجام می گردد و ایشان در هنگام رسیدگی مجموع دوازده لیست ارائه شده در طی سال را در نظز می گیذند .
عالی توضیح دادی.خدا پدر و مادرت رو حفظ کنه و بیامرزه
سلام.سوالم اینه که قبل از کسر کردن حق بیمه که ۷ درصد هست، باید مالیات حقوق حساب بشه؟ یا اول بیمه کسر میشه بعد مالیات با مبلغ باقیمونده محاسبه میشه؟ممنون
سهم درمان حق بیمه پرداختی کارکنان باید از حقوق مشمول مالیات ایشان کسر شود .
به عبارت دیگر فرض کنید اگر حقوق مشمول مالیات فرد معادل ۴۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال باشد و سهم درمان حق بیمه پرداختی معادل ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال ، شما می بایست محاسبات مالیات حقوق را بر اساس مبلغ ۴۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال انجام دهید .
به بیان دیگر در هنگام محاسبه مالیات حقوق ، از مجموه حقوق و مزایای فرد مزایای غیر مشمول مالیات حقوق و همچنین سهم درمان حق بیمه را کسر نمایید تا حقوق مشمول مالیات مشخض شده و سپس محاسبات مالیات را طبق روال معمول انجام دهید .
برای مطالعه در خصوص مزایای معاف از مالیات حقوق مطلب ذیل را مطالعه فرمایید :
مزایای معاف از مالیات خقوق
همجنین در خصوص معافیت سهم درمان حق بیمه نیز به مطلب ذیل مراجعه فرمایید :
معافیت ۷/۷ حق بیمه از مالیات حقوق
دمت گرم
سلام حقوق محاسبه شده قبل از کسر حق بیمه سهم کارگر ۴۰۶۹۴۰۰۰ هست
مبلغ ۶۹۴۰۰۰ ریال مازاد بر ۴۰۰۰۰۰۰۰ ایشون بهش مالیات تعلق میگیره یا باید ۷ درصد حق بیمه هم از حقوقشون کسربشه بعد مالیات محاسبه بشه؟
می بایست دو هفتم حق بیمه سهم کارمند رو هم از مبلغ ۴۰.۶۹۴.۰۰۰ کسر کنید و الباقی رو پس از کسر معافیت برای محاسبه مالیات در نظر بگیرید .
به طور مثال اگر فرض کنیم دو هفتم حق بیمه برابر باشد با ۸۱۳.۸۸۰ این رقم رو می بایست از ۴۰.۶۹۴.۰۰۰ کسر و سپس مالیات را محاسبه نمایید .
۴۰.۶۹۴.۰۰۰ _ ۸۱۳.۸۸۰ = ۳۹.۸۸۰.۱۲۰
رقم کمتر از حد نصاب مشمول مالیات می شود و دیگر نیازی به کسر مالیات حقوق نمی باشد .
سلام کل ۷% معاف از مالیات نیست ۲/۷ از ۷%مشمول معاف ازمالیات می باشد.
در حال حاضر سهم درمان حق بیمه پرداختی به سازمان تامین اجتماعی از حقوق مشمول مالیات کسر می گردد .
مطابق بخشنامه ۲۱۱/۴۳۸۵/۱۹۴۱۸ مورخ ۷ بهمن ۱۳۸۳ سازمان امور مالیاتی ۲/۷ از حق بیمه پرداختی به سازمان تامین اجتماعی از حقوق مشمول مالیات حقوق کسر می شده که این بخشنامه با دادنامه ۵۹۱ مورخ ۱۱ تیر ۱۳۹۸ دیوان عدالت اداری ابطال و بخشنامه ۲۰۰/۹۸/۴۴ مورخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ جایگزین شده است .
در بخشنامه ۲۰۰/۹۸/۴۴ مبلغ ۲/۷ حق بیمه با سهم درمان حق بیمه اصلاح شده است .
سلام کل ۷% معاف از مالیات نیست ۲/۷ از ۷%مشمول معاف ازمالیات می باشد.
در حال حاضر سهم درمان حق بیمه پرداختی به سازمان تامین اجتماعی از حقوق مشمول مالیات کسر می گردد .
مطابق بخشنامه ۲۱۱/۴۳۸۵/۱۹۴۱۸ مورخ ۷ بهمن ۱۳۸۳ سازمان امور مالیاتی ۲/۷ از حق بیمه پرداختی به سازمان تامین اجتماعی از حقوق مشمول مالیات حقوق کسر می شده که این بخشنامه با دادنامه ۵۹۱ مورخ ۱۱ تیر ۱۳۹۸ دیوان عدالت اداری ابطال و بخشنامه ۲۰۰/۹۸/۴۴ مورخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ جایگزین شده است .
در بخشنامه ۲۰۰/۹۸/۴۴ مبلغ ۲/۷ حق بیمه با سهم درمان حق بیمه اصلاح شده است .
موجودی بانک درایران ۱۰۰۰۰۰۰۰۰
یک دستگاه آپارتمان مبلغ ۷۰۰۰۰۰۰۰۰
ارزش معاملاتی۱۰۰۰۰۰۰۰۰
دودستگاه وسیله نقلیه به مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰۰
مالیات درامد اتفاقی شرکت چقدر میشود
درآمد نقدی و یا غیر نقدی که شخص حقیقی یا حقوقی به صورت بلاعوض و یا از طریق معاملات محاباتی و یا به عنوان جایزه یا هرعنوان دیگر از این قبیل تحصیل می نماید مشمول مالیات اتفاقی به نرخ مقرر در ماده (۱۳۱) قانون مالیات های مستقیم خواهد بود .
نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم نیز تا ۵۰ میلیون تومان ۱۵ درصد از ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ ۲۰ درصد و مازاد آن نیز با نرخ ۲۵ درصد محاسبه می شود .حال شما می بایست برای محاسبه مالیات در ابتدا مشخص فرمایید کدامیک از مواردی که فوق الذکر مصداق درآمد اتفاقی را دارد .
اگر فرض کنیم تمام موارد مصداق درآمد اتفاقی باشد ، به شرح ذیل مشمول مالیات خواهند شد :
موجودی بانک کل مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰
دستگاه آپارتمان به ارزش معاملاتی ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰
وسایط نقلیه به مبلغ ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰
کل درامد مشمول مالیات ۲۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰
با توجه به میزان درامد مشمول مالیات کل مبلغ با نرخ ۱۵ درصد محاسبه می شود .
مالیات درآمد اتفاقی برابر ست با : ۳۴٫۵۰۰٫۰۰۰
سلام خسته نباشین محاسبه مالیات بر درآمد حقوق از درآمد ناخالص کارگران هست یا درآمد خالص
مالیات حقوق بر مبنای ناخالص حقوق و به عبارت بهتر مجموع حقوق و مزایا محاسبه می شود .
دقت فرمایید که از مجموع حقوق و مزایا می بایست مزایای معاف از مالیات حقوق مانند فوق العاده ماموریت و همچنین سهم درمان حق بیمه را کسر نمایید تا مجموع حقوق و مزایای مشمول مالیات بدست آید .
حال بر مبنای مجموع حقوق و مزایای مشمول مالیات نسبت به محاسبه مالیات حقوق اقدام فرمایید.
سپاس ازشما بسیار واضح و گویا توضیح دادید. ایام به کامتان
بسیار عالی
بسیار عالی وواضح توضیح دادید سپاسگزارم …..
سلام خسته نباشید بسیار آموزنده بود سپاس
بسیار عالی
سلام. من ماههای اخر خدمت رو میگذرونم و ۸ ماه دیگه بازنشسته میشم . در حال حاضر مدت ۴ ماه است که از دو کارگاه بیمه رد میکنم . یکی به مبلغ ۸ میلیون و دومی به مبلغ ۴ میلیون . ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی من چطور هست . ایا هر دو را با هم جمع میکنند . و اگر اینطور نیست کدام مبلغ رو ملاک قرار میدهند .با توجه به اینکه من با شرکنهای پیمانکاری کار میکنم و شرکت ثابتی ندارم . به همین دلیل مدام بیمه و حقوق من تغییر میکنه .ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید
حقوق بازنشستگی شما با توجه به مجموع پرداختی در هر دو کارگاه محاسبه خواهد شد .
به عبارت دیگر برای شما که در کارگاه اول ۸ میلیون و در کارگاه دوم ۴ میلیون پرداختی دارید مجموع دوازده میلیون را در نظر میگیرند .
نکته بعدی که می بایست مد نظر داشته باشید محاسبه حقوق بازنشستگی با توجه به میانگین پرداختی دو سال اخر میباشد .
و در نهایت فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی به شرح ذیل است :
میانگین حقوق دو سال اخر تقسیم بر ۳۰ ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه
سنوات پرداخت حق بیمه حداکثر ۳۵ سال میباشد .
بلاخره کل ۷ درصد بیمه معافه یا ۲ درصدش ؟
در اصل سهم درمان حق بیمه پرداختی از حقوق مشمول مالیات کسر می گردد .
حال سهم درمان حق بیمه معادل دو هفتم حق بیمه پرداختی سهم بیمه شده در نظر می گیرند
سلام
آقایان اگراینقدرکه به گرفتن مالیات وشیوه های گرفتن آن فکرمی کنندقدری هم به اینکه چه کسانی مشمول گرفتن مالیات هستندفکروتحقیق می کردندوضع بهتربود .اگریک ایرانی دریک کشورخارجی ثروتمندحساب بشه بایدازش مالیات گرفت .مثلاآمریکایی ها وسایرکشورها به خاطراینکه ارزش پولشون بالاست می تواننددرکشورهای دیگرزندگی بهتری داشته باشندوبه همین خاطرمالیات می پردازند.چرامامعلمین که ازرفتن به کشورهای خارجی حتی برای یک روزهم محرومیم بایدمالیات بدهیم؟
سلام . به مبلغ اضافه کاری ماهیانه یا مبلغ مانده مرخصی سال قبل هم مالیات تعلق میگیره ؟
اضافه کاری مشمول مالیات بر حقوق می باشد .
بازخرید مانده مرخصی مشمول مالیات حقوق نمی باشد .
به طوری کلی از مزایای نقدی ماهانه به استثنا حق ماموریت الباقی مشمول مالیات می باشند .
مزایای پایان سال نیز عیدی مشمول مالیات بوده و حق سنوات و بازخرید مرخصی معاف از مالیات می باشد .
برای مزالعه بیشتر به لینک ذیل مراجعه فرمایید :
مزایای مشمول مالیات
سلام. بسیار مفید و مختصر.
ممنون از مدیران این سایت
سلام من چند تا بخشنامه دیدم که مزایای رفاهی رو از مالیات معاف میکر د یعنی حق بن و مسکن و … خواستم ببینم باید چی کار کنم
در خصوص معافیت مالیاتی مزایای رفاهی سازمان امور مالیاتی بخشنامه ایی به شرح ذیل دارد که در این بخشنامه وجوه پرداختی بابت کمک هزینه های رفاهی مانند : مهد کودک، غذا، ایاب و ذهاب را معاف از مالیات نموده است .
با توجه به این بخشنامه کمک هزینه های رفاهی پرداختی که در حد عرف پرداخت شوند معاف از مالیات می باشند .
حق مسکن و بن که در بخشنامه حقوق هر سال مبلغ آن مشخص می گردد و مشمول کسر حق بیمه نیز می باشد و پرداخت آن نیز از سوی کارفرما اجباری می باشد در حکم مزایای رفاهی نبوده و مشمول کسر مالیات حقوق می باشند .
بخشنامه ۳۳۵۵۳ مورخ ۱۲ تیر ۱۳۸۷ سازمان امور مالیاتی
چون در خصوص شمول یا عدم شمول مالیات حقوق نسبت به وجوه پرداختی بابت کمک هزینه های: مهد کودک، غذا، ایاب و ذهاب و … از سوی ادارات امور مالیاتی و مودیان محترم مالیاتی سوالات متعددی مطرح گردیده لذا به لحاظ رفع ابهام در این خصوص، مقرر می دارد:
وجوه نقدی که به عنوان مزایای مربوط به شغل تحت عناوین مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، هزینه تلفن همراه و بن کالا به حقوق بگیران پرداخت می گردد با در نظر گرفتن عمومیت تعریف مقرر در ماده ۸۳ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ و اصلاحیه های بعدی آن، مشمول مالیات بر درآمد حقوق می باشد.
بخشنامه فوق بر اساس بخشنامه شماره ۴۵۲۹/۲۱۰ مورخ ۲۷/۲/۱۳۹۰ و دادنامه شماره ۶۰۱ مورخ ۹/۱۲/۱۳۸۹ این بخشنامه ابطال گردید.
بخشنامه ۴۵۲۹/۲۱۰ مورخ ۱۳۹۰/۲/۲۷ سازمان امور مالیاتی
ابلاغ رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره ۷۳ مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ مبنی بر اصلاح رای شماره ۶۰۱ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ آن هیأت درخصوص کمک هزینه رفاهی کارکنان
به پیوست، رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره ۷۳ مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ برای اطلاع و اقدام لازم ارسال می گردد. با توجه به رای مذکور، متن رای دادنامه شماره ۶۰۱ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال بخشنامه شماره ۳۳۵۵۳ مورخ ۱۳۸۷/۰۴/۱۲ به شرح ذیل خواهد بود:
«نظر به اینکه مصادیق حقوق و مزایای مشمول کسر مالیات، موضوع ماده ۸۲ قانون مالیات های مستقیم در ماده ۸۳ همان قانون به عنوان مزایای مربوط به شغل احصاء شده است و خدمات و تسهیلات رفاهی که در ماده ۴۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ( ۱۳۸۰/۱۱/۲۷) مصوب ۱۳۸۴/۰۸/۱۵ مجوز پرداخت دارد مزایای مربوط به شاغل بوده و داخل در عناوین حقوق و مزایای مذکور در ماده ۸۳ قانون مالیات های مستقیم نمی باشد، بنابراین وجوه پرداختی به حقوق بگیران، تحت عناوین مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، بن کالا و … به عنوان مصادیق ماده ۴۰ قانون مارالذکر، موضوعا از شمول احکام مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات های مستقیم خارج بوده و نظریه شماره ۲۰۱۰۰/۲۵۶ مورخ ۱۳۸۹/۱۰/۰۶ دیوان محاسبات کشور هم در تایید مراتب می باشد. النهایه بخشنامه مورد اعتراض خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات سازمان امور مالیاتی کشور تشخیص و به استناد قسمت دوم اصل ۱۷۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند یک ماده ۱۹ و ماده ۴۲ قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.
بنابراین وجوهی که بابت مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب و بن کالا در اجرای ماده ۴۰ قانون فوق الذکر و یا بر اساس مقررات استخدامی موسسه در حدود متعارف و یا ارائه اسناد و مدارک به کلیه کارکنان پرداخت می شود، از شمول حکم مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات های مستقیم خارج بوده و مشمول مالیات نمی باشد.
لازم به ذکر است طبق بند ۱۳ ماده ۹۱ قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه ۲۷/۱۱/۸۰ مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان حداکثر معادل دو دوازدهم معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون اخیرالذکر از شمول پرداخت مالیات بر درآمد حقوق معاف است.
با سلام
در خصوص سوال خانم فاطمه توکل در ازتباط با مزایای رفاهی بخشنامه ایی که اعلام کردید قدیمی هستش بخشنامه ی جدید تری هستش که اعلام کرده مزایای رفاهی مشمول مالیات نمیباشند.
موضوع
ابلاغ رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره ۷۳ مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ مبنی بر اصلاح رای شماره ۶۰۱ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ آن هیأت درخصوص کمک هزینه رفاهی کارکنان
به پیوست، رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره ۷۳ مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ برای اطلاع و اقدام لازم ارسال می گردد. با توجه به رای مذکور، متن رای دادنامه شماره ۶۰۱ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال بخشنامه شماره ۳۳۵۵۳ مورخ ۱۳۸۷/۰۴/۱۲ به شرح ذیل خواهد بود:
«نظر به اینکه مصادیق حقوق و مزایای مشمول کسر مالیات، موضوع ماده ۸۲ قانون مالیات های مستقیم در ماده ۸۳ همان قانون به عنوان مزایای مربوط به شغل احصاء شده است و خدمات و تسهیلات رفاهی که در ماده ۴۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ( ۱۳۸۰/۱۱/۲۷) مصوب ۱۳۸۴/۰۸/۱۵ مجوز پرداخت دارد مزایای مربوط به شاغل بوده و داخل در عناوین حقوق و مزایای مذکور در ماده ۸۳ قانون مالیات های مستقیم نمی باشد، بنابراین وجوه پرداختی به حقوق بگیران، تحت عناوین مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، بن کالا و … به عنوان مصادیق ماده ۴۰ قانون مارالذکر، موضوعا از شمول احکام مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات های مستقیم خارج بوده و نظریه شماره ۲۰۱۰۰/۲۵۶ مورخ ۱۳۸۹/۱۰/۰۶ دیوان محاسبات کشور هم در تایید مراتب می باشد. النهایه بخشنامه مورد اعتراض خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات سازمان امور مالیاتی کشور تشخیص و به استناد قسمت دوم اصل ۱۷۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند یک ماده ۱۹ و ماده ۴۲ قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.
بنابراین وجوهی که بابت مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب و بن کالا در اجرای ماده ۴۰ قانون فوق الذکر و یا بر اساس مقررات استخدامی موسسه در حدود متعارف و یا ارائه اسناد و مدارک به کلیه کارکنان پرداخت می شود، از شمول حکم مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات های مستقیم خارج بوده و مشمول مالیات نمی باشد.
امیدعلی پارسا
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
سپاس از توجه و حسن نظر حضرت عالی
با سلام
سوال من هم در ارتباط با مواد مشمول مالیات حقوق هستش که شما یک بخشنا مه ایی و عنوان کردید که قدیمی هستش ولی بخشنامه ی جدید تری داریم که مزایای رفاهی مانند حق مسکن حق بن و ایاب و ذهاب را عدم مشمول مالیات اعلام کردن
موضوع
ابلاغ رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره ۷۳ مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ مبنی بر اصلاح رای شماره ۶۰۱ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ آن هیأت درخصوص کمک هزینه رفاهی کارکنان
به پیوست، رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره ۷۳ مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ برای اطلاع و اقدام لازم ارسال می گردد. با توجه به رای مذکور، متن رای دادنامه شماره ۶۰۱ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال بخشنامه شماره ۳۳۵۵۳ مورخ ۱۳۸۷/۰۴/۱۲ به شرح ذیل خواهد بود:
«نظر به اینکه مصادیق حقوق و مزایای مشمول کسر مالیات، موضوع ماده ۸۲ قانون مالیات های مستقیم در ماده ۸۳ همان قانون به عنوان مزایای مربوط به شغل احصاء شده است و خدمات و تسهیلات رفاهی که در ماده ۴۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ( ۱۳۸۰/۱۱/۲۷) مصوب ۱۳۸۴/۰۸/۱۵ مجوز پرداخت دارد مزایای مربوط به شاغل بوده و داخل در عناوین حقوق و مزایای مذکور در ماده ۸۳ قانون مالیات های مستقیم نمی باشد، بنابراین وجوه پرداختی به حقوق بگیران، تحت عناوین مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، بن کالا و … به عنوان مصادیق ماده ۴۰ قانون مارالذکر، موضوعا از شمول احکام مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات های مستقیم خارج بوده و نظریه شماره ۲۰۱۰۰/۲۵۶ مورخ ۱۳۸۹/۱۰/۰۶ دیوان محاسبات کشور هم در تایید مراتب می باشد. النهایه بخشنامه مورد اعتراض خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات سازمان امور مالیاتی کشور تشخیص و به استناد قسمت دوم اصل ۱۷۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند یک ماده ۱۹ و ماده ۴۲ قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.
بنابراین وجوهی که بابت مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب و بن کالا در اجرای ماده ۴۰ قانون فوق الذکر و یا بر اساس مقررات استخدامی موسسه در حدود متعارف و یا ارائه اسناد و مدارک به کلیه کارکنان پرداخت می شود، از شمول حکم مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات های مستقیم خارج بوده و مشمول مالیات نمی باشد.
امیدعلی پارسا
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
در خصوص مزایای رفاهی به شرط آن که در حد عرف پرداخت شود معاف از مالیات می باشد .
ولی چالش اصلی در خصوص مزایا در خصوص حق بن و مسکن می باشد که با توجه به بخشنامه حقوق پرداخت آن در تمامی شرکت ها اجباری می باشد و همه حقوق بگیران مشمول دریافت آن می باشند .
حق بن و مسکن با توجه به توضیح اینکه پرداخت آن به واسطه بخشنامه حداقل حقوق هر سال اجباری می باشد و جزو مزایای اصلی هر حقوق بگیر بوده و به عنوان مزایای رفاهی محسوب نمی شود و در نتیجه مشمول کسر مالیات حقوق می باشد .
به استثنا حق بن و مسکن که طی بخشنامه مزد مشخص می شوند باقی مزایا پرداختی از قبیل حق ناهار و ایاب و ذهاب مزایای رفاهی محسوب شده و معاف از کسر حق بیمه می باشند .
ممنون بابت محتوای مفیدی که تولید کردین
سلام
یکی از کارگران ما مبلغ حقوق ماهیانه شون قبل از کسر بیمه سهم کارگر ۴۰۶۹۴۰۰۰ میشه (حقوق ثابت ، بن و حق مسکن)سوالم اینه که به مبلغ ۶۹۴۰۰۰ ایشون مالیات تعلق میگیره یا حق بیمه سهم کارگر هم از مازاد ۴۰۰۰۰۰۰۰ باید کسر بشه؟
۱۰ درصد ۶۹۴۰۰۰ ریال رو بابت نمالیات باید پرداخت کنیم؟
می بایست دو هفتم حق بیمه سهم کارمند رو هم از مبلغ ۴۰.۶۹۴.۰۰۰ کسر کنید و الباقی رو پس از کسر معافیت برای محاسبه مالیات در نظر بگیرید .
به طور مثال اگر فرض کنیم دو هفتم حق بیمه برابر باشد با ۸۱۳.۸۸۰ این رقم رو می بایست از ۴۰.۶۹۴.۰۰۰ کسر و سپس مالیات را محاسبه نمایید .
۴۰.۶۹۴.۰۰۰ _ ۸۱۳.۸۸۰ = ۳۹.۸۸۰.۱۲۰
رقم کمتر از حد نصاب مشمول مالیات می شود و دیگر نیازی به کسر مالیات حقوق نمی باشد .
بلاخره کل ۷ درصد بیمه معافه یا ۲ درصد
در اصل سهم درمان حق بیمه پرداختی از حقوق مشمول مالیات کسر می گردد .
حال سهم درمان حق بیمه معادل دو هفتم حق بیمه پرداختی سهم بیمه شده در نظر می گیرند
بسیار روان توضیح داده شده ممنونم
سلام.. در خصوص مالیات حقوق، ایا مجموع حق مسکن-بن-اولاد به همراه حقوق ثابت اگر از ۴ میلیون تومان تجاوز کرد، مشمول مالیات میشه یا این موارد در سال ۱۴۰۰ از مالیات حقوق معاف هستند ؟
در خصوص معافیت مالیاتی حق بن و مسکن در حال حاضر اختلاف نظر وجود دارد ولیکن نظر ممیزان مالیاتی بر این می باشد که حق بن و مسکن مشمول مالیات حقوق می باشد .
در خصوص معافیت مالیاتی مزایای رفاهی سازمان امور مالیاتی در بخشنامه ۳۳۵۵۳ سال ۱۳۸۷ آن ها را مشمول دانسته و سپس در بخشنامه ۴۵۲۹/۲۱۰ سال ۱۳۹۰ با توجه به رای دیوان عدالت مزایای رفاهی را معاف از مالیات نموده است .
با توجه به این بخشنامه کمک هزینه های رفاهی پرداختی که در حد عرف پرداخت شوند معاف از مالیات می باشند ولی از نظر ممیزان مالیاتی حق مسکن و بن که در بخشنامه حقوق هر سال مبلغ آن مشخص می گردد و مشمول کسر حق بیمه نیز می باشد و پرداخت آن نیز از سوی کارفرما اجباری می باشد در حکم مزایای رفاهی نبوده و مشمول کسر مالیات حقوق می باشند .
همچنین طی نامه شماره ۷۱۲۹۰ سال ۱۴۰۰ معاونت روابط کار وزارت تعاون و کار بن و مسکن را جز مزایای رفاهی محسوب و معاف از مالیات داسته ست که تا کنون سازمان امور مالیاتی در این خصوص بخشنامه ای صادر نکرده و ممیزان این اداره همجنان بن و مسکن را مشمول مالیات محاسبه می نمایند .
بخشنامه ۳۳۵۵۳ مورخ ۱۲ تیر ۱۳۸۷ سازمان امور مالیاتی
چون در خصوص شمول یا عدم شمول مالیات حقوق نسبت به وجوه پرداختی بابت کمک هزینه های: مهد کودک، غذا، ایاب و ذهاب و … از سوی ادارات امور مالیاتی و مودیان محترم مالیاتی سوالات متعددی مطرح گردیده لذا به لحاظ رفع ابهام در این خصوص، مقرر می دارد:
وجوه نقدی که به عنوان مزایای مربوط به شغل تحت عناوین مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، هزینه تلفن همراه و بن کالا به حقوق بگیران پرداخت می گردد با در نظر گرفتن عمومیت تعریف مقرر در ماده ۸۳ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ و اصلاحیه های بعدی آن، مشمول مالیات بر درآمد حقوق می باشد.
بخشنامه فوق بر اساس بخشنامه شماره ۴۵۲۹/۲۱۰ مورخ ۲۷/۲/۱۳۹۰ و دادنامه شماره ۶۰۱ مورخ ۹/۱۲/۱۳۸۹ این بخشنامه ابطال گردید.
بخشنامه ۴۵۲۹/۲۱۰ مورخ ۱۳۹۰/۲/۲۷ سازمان امور مالیاتی
ابلاغ رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره ۷۳ مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ مبنی بر اصلاح رای شماره ۶۰۱ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ آن هیأت درخصوص کمک هزینه رفاهی کارکنان
به پیوست، رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره ۷۳ مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ برای اطلاع و اقدام لازم ارسال می گردد. با توجه به رای مذکور، متن رای دادنامه شماره ۶۰۱ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال بخشنامه شماره ۳۳۵۵۳ مورخ ۱۳۸۷/۰۴/۱۲ به شرح ذیل خواهد بود:
«نظر به اینکه مصادیق حقوق و مزایای مشمول کسر مالیات، موضوع ماده ۸۲ قانون مالیات های مستقیم در ماده ۸۳ همان قانون به عنوان مزایای مربوط به شغل احصاء شده است و خدمات و تسهیلات رفاهی که در ماده ۴۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ( ۱۳۸۰/۱۱/۲۷) مصوب ۱۳۸۴/۰۸/۱۵ مجوز پرداخت دارد مزایای مربوط به شاغل بوده و داخل در عناوین حقوق و مزایای مذکور در ماده ۸۳ قانون مالیات های مستقیم نمی باشد، بنابراین وجوه پرداختی به حقوق بگیران، تحت عناوین مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، بن کالا و … به عنوان مصادیق ماده ۴۰ قانون مارالذکر، موضوعا از شمول احکام مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات های مستقیم خارج بوده و نظریه شماره ۲۰۱۰۰/۲۵۶ مورخ ۱۳۸۹/۱۰/۰۶ دیوان محاسبات کشور هم در تایید مراتب می باشد. النهایه بخشنامه مورد اعتراض خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات سازمان امور مالیاتی کشور تشخیص و به استناد قسمت دوم اصل ۱۷۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند یک ماده ۱۹ و ماده ۴۲ قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.
بنابراین وجوهی که بابت مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب و بن کالا در اجرای ماده ۴۰ قانون فوق الذکر و یا بر اساس مقررات استخدامی موسسه در حدود متعارف و یا ارائه اسناد و مدارک به کلیه کارکنان پرداخت می شود، از شمول حکم مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات های مستقیم خارج بوده و مشمول مالیات نمی باشد.
نامه شماره ۷۱۲۹۰ مورخ ۲۳/۴/۱۴۰۰ معاونت روابط کار
برادر گرامی جناب آقای قره سیدرومیانی
معاون محترم امور مجلس، حقوقی و استانها
سلام علیکم؛
احتراماً؛ بازگشت به نامه شماره ۵۲۲۲۷ مورخ ۲۶/۳/۱۴۰۰ و در خصوص نامه شماره ۱۸۱۸۲/۲۰۰/ص مورخ ۲۴/۱۰/۱۳۹۹ رییس کل محترم سازمان امور مالیاتی مبنی بر اعلام مصادیق مزایای رفاهی و انگیزهای در قانون کار به استحضار میرسانم:
به منظور تضمین برداشت دقیقی از مزایای رفاهی انگیزهای مشمولان قانون کار، توجه به مواد ۳۴، ۳۵، ۳۶ و ۴۷ قانون کار ضرورت دارد. به استناد ماده ۳۴ قانون کار: «کلیه دریافتیهای قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق، کمک هزینه عائلهمندی، هزینههای مسکن، خوارو بار، ایاب و ذهاب، مزایای غیرنقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها دریافت مینماید را حقالسعی مینامند.» همچنین حسب ماده ۳۵ قانون کار مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیرنقدی و یا مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت میشود. در تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار نیز ضمن تعریف واژه مزد ثابت به عنوان جمع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل و مزد مبنا به عنوان سرجمع مزد گروه و پایه، در چارچوب تبصره ۳ ماده مذکور مصادیق مزایای رفاهی و انگیزهای به شکل تمثیلی تبیین شده است: «مزایای رفاهی و انگیزهای از قبیل کمک هزینه مسکن، خواروبار و کمک عائلهمندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزء مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمیشود.» بنابراین حسب تبصره مذکور، کمک هزینههای مسکن، بن کارگری، کمک عائلهمندی، پاداش افزایش تولید از مصادیق مزایای رفاهی و انگیزهای محسوب میشوند. لازم به ذکر است که در ماده ۴۷ قانون کار نیز «پاداش افزایش تولید» در حکم مزایای رفاهی و انگیزهای تلقی میشود.
بنابراین با عنایت به مراتب قانونی فوق، حقوق در قانون کار مشتمل بر مزد ثابت مرکب از مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل و یا مزد مبنا در کارگاههای دارای طبقهبندی مشاغل است که سرجمع مزد گروه و پایه را تشکیل میدهد. اما چنانکه در دادنامههای شماره ۶۰۱ مورخ ۹/۱۲/۱۳۸۹ و شماره ۱۹۵۶- ۱۹۵۷ مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ صادره از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری خاطر نشان گردیده است، «وجوه پرداختی تحت عناوین مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب و بن کالا»، «داخل در عناوین حقوق و مزایای مذکور در ماده ۸۳ قانون مالیاتهای مستقیم نمیباشد.» بنابراین با عنایت به منطوق دادنامههای اخیرالذکر، کمک هزینههای عائلهمندی، مسکن، خواروبار، بن کارگری، ایاب و ذهاب، مزایای غیرنقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه، کمک هزینه مهد کودک و نظایر آنها که به لحاظ ماهیتی برای ارتقای رفاه و انگیزش کارگران در وجه ایشان پرداخت میشود در زمره مزایای مربوط به شغل نیستند و به موجب دادنامههای مذکور از دایره تعریف حقوق و مزایای مربوط به شغل موضوع ماده ۸۳ قانون مالیاتهای مستقیم خارج و کسر مالیات از آنها فاقد مستند و توجیه قانونی است.
سلام و خدا قوت
سپاس آقای مهرپویا از مقاله مفیدتون. خیلی دقیق و واضح مطلب رو توضیح دادین و تشکر بابت صبوری و وقتی که برای پاسخ به تک تک سوالات گذاشتید. خیر و برکت همراه همیشگی زندگیتون
سلام نحوه محاسبه افراد بازنشته چگونه است ایا از کل حقوق ۱۰درصد می باشد یا خیر بالای ۴میلیون مشول مالیات می باشد