با سلام ما در مناقصه آشپزخانه بیمارستان دولتی برای یک سال برنده شدیم. کسی میتونه کمکم کنه
ثبت های اولیه مانند شرکت در مناقصه و ضمانت نامه مثل حسابداری پیمانکاری ه درسته؟
بعدا به شکل عمل کنیم. مثلا مصرف مواد و تهیه غذا. چون بخوایم از روش تولیدی پیش بریم انحراف زیاده. و عملا غیر ممکن. کسی هست کمکمون کنه. و سابقه ای داشته باشه
در مورد ثبت های حسابداری هر ثبتی را که سوال دارید را میتوانید در همین صفحه بپرسید تا پاسخ دهیم .
بابت شرکت در مناقصه اگر سپرده ای پرداخت کرده باشید :
سپرده شرکت در مناقصه بدهکار
موجودی نقد و بانک بستانکار
و بابت ثبت هزینه های متفرقه شرکت در مناقصه نیز مانند هزینه های عادی ثبت میگردد .
درخصوص دریافت ضمانت نامه نیز اگر فرض کنیم بانک ضمانتامه را با این شرط که 10 درصد مبلغ به صورت نقد و 120 درصد وثیقه ملکی صادر نماید اسناد حسابداری بدین شکل صادر میشود .
سپرده بانکی بدهکار
موجودی نقد و بانک بستانکار
بابت 10 درصد نقدی صدور ضمانتامه
حساب انتظامی – وثایق ملکی ما نزد دیگران بدهکار
طرف حساب انتظامی – وثایق ملکی ما نزد دیگران بستانکار
بابت 120 درصد وثیقه ملکی جهت صدور ضمانتنامه
حساب انتظامی – ضمانت نامه های بانکی ما نزد دیگران بدهکار
طرف حساب انتظامی – ضمانت نامه های بانکی ما نزد دیگران بستانکار
بابت ارائه ضمانتامه بانکی به کارفرما
درخصوص مصرف مواد درابتدا میبایست که مصرف استاندارد برای هر پرس غذا تعریف شود تا بتوان با توجه به تعداد غذایی که هرروز سرو میشود مصرف استاندارد را محاسبه نمود .
از طرف دیگر میبایست به ازای مواد مصرفی که توسط اشپزخانه از انبار درخواست میشود حواله انبار صادر شود و درپایان روز مصرف استاندارد و مصرف واقعی جهت محاسبه انحراف از استاندارد مقایسه شود .
کنترل انحراف از مصرف استاندارد مهمترین ایتم در مدیریت اشپزخانه ها میباشد و میتواند سود و زیان و صرفه پروژه گرفته شده را زیرسوال ببرد .
در صورتی که تمایلی به محاسبه مصرف استاندارد و کنترل انحراف از مصرف ندارید می تونید به دو روش عمل کنید :
۱- هنگام خرید مواد زمانی که مواد وارد انبار میشه یه رسید خرید صادر کنید و مواد رو به حساب موجوی کالا ثبت کنید و در زمانی که مواد به آشپزخانه برای طبخ ارسال مبشه یه حواله مصرف صادر و بهای تمام شده رو بدهکار و موجودی کالا رو بستانکار کنید .
۲- هنگام خرید مواد به طور مستقیم بهای تمام شده رو بدهکار کنید .
– روش اول روش دایمی و روش دوم روش اداوری ثبت موجودیه کالا ست .
– روش دوم راحت تر و سریع تر انجام میشه
– تو روش اول همیشه موجودی انبار و سود و زیان رو می تونید داشته باشید
البته ما تو شرایط مناقصه قیمت هر پرس نهار رو مثلا ۱۰۰۰۰ تومان که هر روز یه غذا میتونه باشه و صبحانه و شام هم همینطور. بعدشم ما تعداد فروشمون متغیره. ممکنه یه بار ۱۰۰ پرس بفروشیم و یه بار دیگه ۱۱۰ تا. که اونم امکان داره موقع ارائه صورت حساب ماهانه همش تایید نشده باشه. یه روش راحت تر سراغ دارین.