سلام در شرکتی مشغول به کار میباشم که در حال ساخت تجهیزات و ساختمان کارخانه است و سال شروع به فعالیت ۱۴۰۲ می باشد در حال حاضر تکالیف مالیاتی این شرکت به چه صورتی است ارزش افزوده و معاملات فصلی و..
به طور کلی تکالیف مالیاتی شرکت ها شامل موارد ذیل می باشد :
- پرداخت حق تمبر ثبت و یا افزایش سرمایه
- پلمپ دفاتر قانونی
- تشکیل پرونده مالیاتی
- ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
- صدور فاکتور فروش بابت کلیه معاملات
- تحریر دفاتر قانونی
- ارسال اظهارنامه مالیات بر حقوق پرسنل
- ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
- ارسال گزارش خرید و فروش فصلی
- کسر و پرداخت مالیات بر اجاره پرداختی
- ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد
- ارائه گزارش حسابرسی صورتهای مالی
- ارائه اسناد ، مدارک و دفاتر قانونی جهت رسیدگی به هر یک از تکالیف فوق
حال به بررسی هریک از این تکالیف در خصوص شرکت شما که قبل از بهره برداری می باشد می پردازیم .
پرداخت حق تمبر ثبت و یا افزایش سرمایه
این تکلیف مالیاتی تنها در زمان ثبت و یا افزایش سرمایه موضوعیت داشته و در صورتی که ظرف 60 روز از زمان ثبت سرمایه شرکت آن را انجام داده باشید دیگر تکلیفی در این خصوصو ندارید .
پلمپ دفاتر قانونی
دقت فرمایید که دفاتر قانونی سال مال 1401 را پیش از شروع سال مالی پلمب نموده باشید .
هم چنین می توانید هم اکنون نسبت به دفاتر سال آتی نیز اقدام فرمایید .
تشکیل پرونده مالیاتی و ارزش افزوده
با توجه به این که فعالیت اصلی شرکت شما آغار نشده ولی بلافاصله بعد از ثبت شرکت می بایست تشکیل پرونده مالیاتی خود را انجام دهید تا بتوانید برخی تکالیف مالیاتی که برعهده شرکت شما می باشد را انجام دهید .
صدور فاکتور فروش بابت کلیه معاملات
از آن جا که فعالیت اصلی شرکت آغاز نگردیده در حال حاضر صدور فاکتور فروش برای شما موضوعیتی ندارد .
تحریر دفاتر قانونی
شما می بایست دفاتر قانونی سال 1401 خود را مطابق روال معمول تحریر نمایید .
ارسال اظهارنامه مالیات بر حقوق پرسنل
در صورتی که در حال حاضر پرسنل حقوق بگیری در شرکت داشته باشید می بایست لیست مالیات حقوق ایشان را تا پیش از اتمام ماه بعد به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایید .
ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
در خصوص شرکت های قبل بهره برداری همانند سایر شرکت ها در صورتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشند می باشند اظهارنامه های ارزش افزوده را ارسال نمایید .
دقت فرمایید که مطابق تبصره 4 ماده 8 قانون مالیات بر ارزش افزوده مبالغ پرداختی بابت ارزش افزوده ماشین آلات خطوط تولید شما به عنوان اعتبار مالیاتی شما محسوب شده و مطابق تبصره 5 همین ماده باقی مالیات های ارزش افزوده پرداختی تا زمان بهره برداری اعتبار مالیاتی محسوب نشده و به عنوان هزینه قابل قبول می باشد.
به عبارت دیگر شما در اظهار نامه ارزش افزوده ارسالی با توجه به اینکه درآمدی ندارید فروش خود را صفر اعلام کرده و در قسمت خرید کلیه هزینه های مربوط به ساخت تجهزات و ساختمان را قید می نمایید با توجه به اینکه مالیات و عوارض مربوط به ماشین آلات خط تولید اعتبار مالیاتی محاسبه شده و مالیات و عوارض باقی هزینه ها را سازمان امور مالیاتی به عنوان مالیاتی قبول نداشته و می بایست به حساب هزینه منظور نمایید .
ارسال گزارش خرید و فروش فصلی
در خصوص گزارشات فصلی نیز از ابتدا مکلف به ارسال این گزارش می باشید .
شرکت شما با توجه به اینکه فروشی نداشته نیازی به ارسال گزارش فروش ندارد ولیکن در خصوص خرید ها و هزینه های انجام شده به جهت به بهره برداری رسیدن می بایست گزارش خرید را ارسال نمایید .
کسر و پرداخت مالیات بر اجاره پرداختی
در صورتی که در طی این مدت شما برای انجام امورات شرکت مکانی را اجاره کرده باشید مکلف به کسر و پرداخت مالیات بر اجاره آن می باشید .
ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد
در پایان سال مالی نیز مکلف هستید اظهارنامه عملکرد خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایید .
در صورتی که در طی دوره مالی دارای تراکنش و وقایع مالی باشید می بایست دفاتر را تحریر نمایید و نداشتن درآمد دلیلی بر عدم تحریر دفاتر نمی باشد .
حال در صورتی که هیچ گونه تراکنش و واقعه مالی در طی سال نداشته باشید می توانید دفاتر را تحریر ننمایید .
سلام
با توجه به اینکه درآمد صفر است باز هم باید دفاتر قانونی را تحریر کرد؟