با سلام و روز بخیر
سوال در مورد نحوه ثبت بیمه آتش سوزی ساختمان از مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ لغایت ۱۴۰۳/۱۰/۱۳ کل مبلغ بیمه هم مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ پرداخت شده و نحوه ارسال به سامانه مودیان در خرید و فروش فصلی
با توجه به اصل اهمیت شما می توانید کل مبلغ حق بیمه را در سرفصل هزینه ثبت نمایید .
ولی در صورتی که مبلغ حق بیمه قابل توجه باشد می بایست آن قسمت که مربوط به سال 1402 بوده را در هزینه و الباقی را در حساب دارایی ها و به عنوان پیش پرداخت هزینه بیمه ثبت کنید .
در خصوص سامانه مودیان نیز صادر کننده بیمه نامه اتش سوزی مکلف می باشد که صورتحساب بیمه را در سامانه مودیان ثبت نمایید و شما می بایست صورت حساب صادره را تایید نمایید در ایت صئرت نیازی به ثبت مبلغ بیمه نامه در گزارش خرید و فروش فصلی ندارید .
در صورتی که شرکت بیمه صورت حساب را در سامانه مودیان ارسال نکرد شما کل مبلغ بیمه نامه را در امار معاملات فصلی ثبت نمایید .
به طور مثال اگر مبلغ بیمه نامه 2.000.000 ریال باشد در این حالت مطابق اصل اهمیت می توانید کل مبلغ را به عنوان هزینه ثبت نمایید .
هزینه های اداری و تشکیلاتی – هزینه بیمه 2.000.000 بدهکار
موجودی نقد و بانک 2.000.000 بستانکار
ولی در صورتی که مبلغ حق بیمه برابر با 2.500.000.000 باشد می بایست با توجه به سهم هر سال مبلغ سال 1402 را در هزینه و سهم سال بعد را در پیش پرداخت ثبت نمایید .
فرض کنید سهم سال 1402 برابر 520.000.000 و سهم سال 1403 برابر با 1.980.000.000 باشد .
پیش پرداخت – پیش پرداخت هزینه بیمه 1.980.000.000 بدهکار
هزینه های اداری و تشکیلاتی – هزینه بیمه 5.200.000.000 بدهکار
موجودی نقد و بانک 2.500.000.000 بستانکار