درصورتی که شرکت به علت انجام ندادن تکالیف مالیاتی فاقد کد اقتصادی باشد و زمان برای دریافت آن نداشته باشد با ارسال اظهارنامه به صورت پست ،اظهار نامه قابل قبول است ؟
در صورت عدم امکان ارسال اظهرنامه به صورت آن لاین و با استفاده از سامانه www.tax.gov.ir مودی می تواند اظهارنامه خود را از طریق پست به سازمان امور مالیاتی تسلیم نماید .
تاریخ درج شده بر روی رسید پستی تاریخ تسلیم اظهارنامه خواهد بود .
بطور مثال برای تسلیم اظهارنامه شرکت ها تا پایان تیر ماه فرصت می باشد و در صورتی که شخص در مورخ ۳۱ تیر ماه به اداره پست مراجعه و اظهارنامه خود را پست نماید تاریخ تسلیم اظهارنامه همان ۳۱ تیر ماه خواهد بود نه روزی که اظهارنامه به دست سازمان می رسد .
ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم در این خصوص بدین شرح می باشد :
ماده ۱۷۸ – در مواردی که اظهارنامه مالیاتی یا سایر اوراقی که مؤدی مالیاتی به موجب مقررات مکلف به تسلیم آن می باشد به وسیله اداره پست واصل میگردد تاریخ تسلیم به اداره پست در صورت احراز، تاریخ تسلیم به مراجع مربوط تلقی خواهدشد.
حال در خصوص دریافت کد اقتصادی می بایست با مراجعه به سازمان امور مالیاتی و انجام مراحل اداری تشکیل پرونده مالیاتی نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نمود .
در خصوص آشنایی با تشکیل پرونده این مقاله را مطالعه بفرمایید.
حال اگر شرکت بنا به دلایلی امکان تشکیل پرونده مالیاتی را نداشته باشد این فرصت وجود دارد که با ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر از طریق پست امور مربوط به تشکیل پرونده توسط سازمان امور مالیاتی انجام و کد اقتصادی صادر شود .
بدیهی است تا مادامی که شرکت کد اقتصادی دریافت نکرده باشد از انجام امور تجاری مانند خرید و فروش و یا انجام تکالیف مالیاتی از طریق سامانه اینترنتی عاجز می باشد .
تشکیل پرونده مالیاتی از طریق پست کردن اظهارنامه به طور تقریبی شش ماه زمان می برد .