با سلام و احترام
شرکت در زمان خرید دارایی ثابت مانند جرثقیل ۲۰% هزینه خرید و نصب و هزینه های جانبی را توافق کرده که به شخصی بعنوان مدیریت پیمان خرید جرثقیل پرداخت کند.این مبلغ در حساب خود دارایی ثابت ثبت میشود یا در سرفصل دیگری سند بخورد.ممنون میشم ثبت حسابداری را بفرمایید.
با توجه به استانداردهای حسابداری تمام هزینه های مربوط به نصب و راه اندازی و … دارایی های ثابت می بایست به حساب بهای تمام شده آن دارایی محاسبه شود .
به عبارت دیگر شما می بایست هزینه های اشاره شده را به حساب دارایی ثابت ثبت نمایید .
بند 8 استاندارد سیزده حسابداری در این خصوص می باشد .
مطابق استاندارد حسابداری مخارج تأمین مالی زمانیکه هزینه بهره تسهیلات مالی در خصوص خرید یک دارایی خاص باشد این مبلغ به بهای تمام شده آن دارایی اضافه می شود .
بند 8 استاندارد سیزده حسابداری به شرح ذیل می باشد :
۸ . آن بخش از مخارج تأمین مالی که مستقیماً قابل انتساب به تحصیل یک دارایی واجد شرایط است باید به عنوان بخشی از بهای تمام شده دارایی محسوب شود. مبلغ مخارج تأمین مالی قابل احتساب در بهای تمام شده دارایی، باید طبق این استاندارد تعیین شود.