سلام وقت بخیر
برای ثبت فاکتور خرید ارز دولتی و کارمزدش آیا باید درفاکتور خرید کالا ثبت بشه یا فاکتور خرید خدمت؟(سند حسابداریشو میفرمایید)
و برای کارمزدش هم بفرمایید
اصولا فاکتور خرید و یا رسید انبار زمانی صادر می شود که کالای خریداری شده برای ما ماهیت موجودی کالا داشته باشد و شرکت آن را به قصد فروش خریداری کرده باشد .
به طور مثال اگر تعدادی صندلی برای تجهیز دفتر شرکت خریده شده باشد نیازی به صدور فقاکتور خرید و یا رسید انبار نمی باشد و این صندلی ها در سیستم اموال و به عنوان دارالیی ثابت مشهود و اثاثیه و منصوبات ثبت می شود .
در خصوص ارز خریداری شده نیز با توجه به اینکه برای شما ماهیت موجودی کالا ندارد نیازی به صدور فاکتور خریدار نمی باشد و می بایست آن را به عنوان صندوق ارزی ثبت نمایید .
کامزد خرید ارز را نیز در هزینه های اداری ثبت نمایید .
فرض کنیم شما ۱۰۰۰ دلار به مبلغ هر دلار ۴۰۰.۰۰۰ ریال خریداری کرده و برای این خرید مبلغ ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال نیز کارمزد پرداخت کرده اید .
سند حسابیداری برای این مورد به صورت ذیل صادر می شود :
موجودی نقد و بانک -صندوق ارززی ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ بدهکار
هزینه اداری و تشکیلاتی – کارمزد صرافی ۲.۰۰۰.۰۰۰ بذدهکار
موجودی نقد و بانک – بانک ۴۰۲.۰۰۰.۰۰۰ بستانکار