سلام وقت بخیر برای جایگاه های گاز که باید تخصصی سند گاز ثبت شده تا کارمزد حق العمل وسایر ایتم های هزینه های قبض از جمله عوارض های گازرسانی ،هوشمند سازی وظوابط ایمنی هم ثبت شود صحیح ترین روش ثبت به چه شکلی میباشد با تشکر
نحوه شناسایی درآمد در جایگاه سوخت به شکل حق العمل بوده که با توجه به نوع جایگاه و سوخت فروخته شده حق العمل متفوات بوده و در نهایت حق العمل مذبور می بایست به حساب درآمد منظور شود .
پس در نتیجه در هنگام فروش سوخت سندی به شرح ذیل ضادر می شود :
موجودی نقد و بانک بدهکار ( معادل وجه دریافتی از مشتری )
هزینه های اداری و تشکیلاتی بدهکار ( در صورتی که هزینه ای در هنگام فروش سوخت برای جایگاه منظور گردد )
بستانکاران تجاری – شرکت ملی پخش فراورده های نفتی بستانکار
مالیات و عوارش ارزش افزوده بستانکار ( معادل نه درصد حق العمل دریافتی )
درآمد بستانکار ( معادل حق العمل مصوب )
در صورتی که ریز ارقام را در خصوص فروش گاز و کارمزد های آن را د ر اختیار بگذارید توضحیات کامل تر را می توان ارائه داد .
همچنین در خصوص نحوه شناسایی درآمد و ارزش افزوده جایگاه های سوخت سازمان امور مالیاتی بخشنامه ای به شرح ذیل دارد .
دستورالعمل 200/99/523
حسابرسی مالیاتی پرونده های مربوط به فعالیت های مرتبط با قراردادهای شبکه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع فرآورده های نفتی (برندینگ ها) و جایگاه های توزیع سوخت سنوات 1398 و 1399
پیرو دستورالعمل شماره 200/98/521 مورخ 1398/12/24 و فراخوان مشمولان مرحله هشتم اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده که بر اساس آن کلیه جایگاهداران سوخت (فرآوردههای نفت و گاز) با هر حجم از درآمد و یا فروش کالا و ارائه خدمات که به موجب فراخواهای قبلی فراخوان نشدهاند، از ابتدای سال 1399 مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود. با استناد به جزء (پ) بند (3) ماده(2) آییننامه اجرایی بند (الف) تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور که پرداخت هزینه خدمات جایگاههای سوخت (بنزین،نفت گاز،نفت سفید، سوخت هوایی و گاز طبیعی فشرده (CNG) به روش حق العمل بوده و میزان هزینه خدمات (حق العمل) جایگاه های مذکور توسط کارگروهی متشکل از وزارت نفت، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین و به تصویب هیات وزیران می رسد، حقالعمل اعلام شده توسط کارگروه مذکور ملاک عمل برای تعیین مأخذ مشمول مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده سال 1399 برای فعالیتهای مرتبط با قراردادهای شبکه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع فرآورده های نفتی (برندینگها) و جایگاه های توزیع سوخت بوده که مراتب متعاقبا اعلام خواهد شد.
در خصوص مأخذ مشمول مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارش افزوده اشخاص مزبور برای سال 1398، از آنجاییکه بهای خرید و فروش فرآوردههای نفتی فوقالذکر توسط مراجع ذیصلاح تعیین و برای اجرا به تمامی شرکتهای فعال در شبکه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع فرآوردههای نفتی ابلاغ میشود و هیچ یک از عوامل شبکه مزبور مجاز به دخل و تصرف در قیمتهای تعیین شده نمیباشند، بنابراین فارغ از شکل ظاهری روابط فیمابین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، شرکتهای شبکه مدیریت تأمین و توزیع فرآوردههای نفتی (برندینگها)، جایگاههای توزیع سوخت، چگونگی صدور اسناد درآمدی و ثبت آنها در دفاتر قانونی و نحوه ارائه گزارش معاملات مذکور از طریق سامانه معاملات فصلی سازمان امور مالیاتی کشور، به جهت قطعی بودن حاشیه سود ناویژه و یا حقالزحمه توزیع فرآوردههای مزبور برای فعالان اقتصادی شبکه مورد بحث و تعیین آن توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، ادارات امور مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی به هنگام رسیدگی به پروندههای مالیاتی مودیان موصوف حتی در مواردی که اسناد و مدارک حسابداری موید انجام خرید و فروش فرآوردههای فوق الذکر میباشد، موظف هستند صرفا مابهالتفاوت خرید و فروش و یا کارمزد دریافتی بابت توزیع و فروش فرآوردههای مذکور را به عنوان درآمد و حسب مورد مأخذ مشمول مالیات بر ارزش افزوده لحاظ نمایند.
حسابرسان مالیاتی برای تعیین درآمد مشمول مالیات عملکرد سال های 1398 و 1399 مودیان مذکور، میبایست به استثنای بهای فرآوردههای نفتی تحویلی، تمامی هزینههای ابرازی مودی را با رعایت مفاد مواد (147)، (148) و(149) قانون مالیاتهای مستقیم از درآمد حقالعملکاری کسر نمایند.
متذکر میشود مالیات و عوارض ارزش افزوده مندرج در بهای سوخت به عنوان اعتبار مالیاتی شرکتهای شبکه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع فرآوردههای نفتی (برندینگها) و جایگاههای توزیع سوخت قابل پذیرش نبوده و مالیات بر ارزش افزوده پرداختی بابت خرید سایر کالاها و خدمات مشمول از مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده با رعایت مقررات به عنوان اعتبار مالیاتی قابل پذیرش خواهد بود.