باسلام من من قراره حسابداری یه شرکت پیمانکاری رو به دست بگیرم که ۳ ساله تاسیس شده و حسابدار نداشته و کلا همه چی مونده،
چند تا سوال و راهنمایی میخاستم
سال مالی رو که از ۹۷ شروع میکنم به زدن و سال به سال میام جلو، سوال اول اینکه برای مثال یک دستگاه به قیمت ۵۰۰ میلیون خریده شده و عمر مفیدش حدود ۱۰ سال و ارزش اسقاطش ۲۰ میلیونه ولی تو سال ۹۹ ارزش دستگاه صفر این کالا شده یک میلیاردو پونصد ، ثبت اینو چه جوری بزنم.
سوال دوم اینکه قیمت خرید یک زمین ۳۰۰ میلیون بوده و با رشد قیمت شده یه میلیارد ، اینرو تجدید ارزیابی میزنیم با سود؟ یا چی، چطوری ارزش زمینرو ۱ میلیارد نشون بدم
سوال اول اینکه برای مثال یک دستگاه به قیمت ۵۰۰ میلیون خریده شده و عمر مفیدش حدود ۱۰ سال و ارزش اسقاطش ۲۰ میلیونه ولی تو سال ۹۹ ارزش دستگاه صفر این کالا شده یک میلیاردو پونصد ، ثبت اینو چه جوری بزنم؟
با توجه به افزایش قیمت دستگاه مد نظر در سال 99 نیازی به صدور سند حسابداری در این خصوص نمی باشد .
سوال دوم اینکه قیمت خرید یک زمین ۳۰۰ میلیون بوده و با رشد قیمت شده یه میلیارد ، اینرو تجدید ارزیابی میزنیم با سود؟ یا چی، چطوری ارزش زمینرو ۱ میلیارد نشون بدم؟
در خصوص افزایش قیمت زمین نیز نیازی به انجام عملیات در دفاتر حسابداری نمی باشد و دلیلی برای شناسایی افزایش قیمت زمین وجود ندارد .
به طور کلی توجه نمایید که مطابق بند 15 استاندارد حسابداری 11 ایران همواره دارایی های ثابت مشهود می بایست به بهای تمام شده تاریخی آن اندازه گیری و افشا شود و در شرایط تورمی که ارزش این دارایی ها افزایش می یابد نیازی به شناسایی افزایش ارزش آن ها در دفاتر حسابداری نمی باشد مگر آن که تحت شرایطی شرکت نیاز به تجدید ارزیابی در دارایی های خود داشته باشد.
انجام امورات مربوط به تجدید ارزیابی دارایی ها تشریفات خاص خود را داشته و با توجه به آن که شما تشریفات را انجام نداده اید در حال حاضر نیازی به شناسایی افزایش ارزش دارایی های سابق خود نداشته و در حال حاضر این دارایی ها را با توجه به بهای تمام شده تاریخی خود در گزارشات مالی افشا نمایید .
این رویه را تا مادامی که نیاز به تجدید ارزیابی دارایی ها نباشد و شرکت برای انجام آن دلیل موجهی نداشت باشد ادامه دهید و زمانی که نیاز منطقی به بکارگیری روش تجدید ارزیابی دارایی ها پیش آمد پس از طی تشریفات قانونی آن نسبت به تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام فرمایید .
در نهایت روشی که در پیش گرفته اید کاملا درست بوده و اسناد مربوط به هر سال را در سیستم حسابداری وارد نموده و با بستن حساب ها در پایان هر سال و انتقال مانده ها به حساب جدید سیستم خود را به روز نموده و نسبت به افزایش ارزش دارایی های ثابت بی تفاوت باشید .
بند 15 و 29 استاندارد 11 حسابداری در این خصوص به شرح ذیل می باشد :
۱۵ . یک قلم دارایی ثابت مشهود که واجد شرایط شناخت به عنوان دارایی باشد، باید به بهای تمام شده اندازهگیری شود.
۲۹ . پس از شناخت دارایی ثابت مشهود، چنانچه ارزش منصفانه بهگونهای اتکاپذیر قابل اندازهگیری باشد، باید آن را به مبلغ تجدید ارزیابی یعنی ارزش منصفانه در تاریخ تجدید ارزیابی پس از کسر استهلاک انباشته و کاهش ارزش انباشته بعد از تجدید ارزیابی، ارائه کرد. تجدید ارزیابی باید در فواصل زمانی منظم انجام شود تا اطمینان حاصل گردد مبلغ دفتری دارایی تفاوت با اهمیتی با ارزش منصفانه آن در تاریخ ترازنامه ندارد. پس از انجام تجدید ارزیابی، استهلاک انباشته قبلی حذف و مبلغ تجدید ارزیابی، از هر نظر جایگزین ناخالص مبلغ دفتری قبلی آن دارایی خواهد شد.
هم چنین برای مطالعه در خصوص تجدید ارزیابی دارایی ها مطلب ذیل را مطالعه نمایید :