به طور کلی گزارشاتی که یک حسابدار ارایه می دهد می بایست قابل اتکا و مربوط باشند
برای اینکه گزازرشات حسابداری قابل اتکا باشند این اطلاعات می بایست اصل
- کامل بودن
- بی طرفی
- بیان صادقانه
را داشته باشند تا گزارشات حسابداری عاری از اشتباه و جانبدارانه باشد .
همچنین گزارشات حسابداری برای اینکه مربوط باشند می بایست
- ارزش پیش بینی کنندگی
- ارزش تاییدکنندگی
داشته باشند تا بر روی تصمیم گیری مدیران تاثیر گذارد .
گزارشات حسابداری علاوه بر قابل اتکا و مربوط بودن همچنین باید قابلیت
- قابل فهم بودن
- به موقع بودن
- قابل مقایسه بودن
را داشته باشند تا توسط مدیران قابل استفاده باشد
حال اینکه حسابدار جز گزارشات معمول حسابداری چه گزارشاتی جهت استفاده مدیران برای کمک به تصمیم گیری ایشان تهیه نماید با توجه به نوع شرکت ( بازرگانی ، خدماتی و تولیدی ) و نیاز مدیران متفاوت است و رعایت اصول فوق الذکر به سودمندی و قابل استفاده بودن گزارشات برای مدیران کمک می نماید .
یکی از گزارشات مدیریتی در شرکت های بازرگانی ، گزارش مانده حساب مشتریان می باشد اگر حسابدار شرکت این گزارش را بدون توجه به میزان خرید هر مشتری به مدیر خود ارائه دهد ایشان با توجه به مانده طلب از هر مشتری به واحد وصول مطالبات دستور پیگیری مطالبات را داده و هر که بیشترین میزان بدهی را دارد در ابتدای لیست پیگیری قرار می گیرد که ممکن است نفر اول لیست با اینکه بیشترین بدهی را به شرکت دارد ولی مبلغ بدهی اش معادل 5 درصد مبلغی باشد که از شرکت خریداری نموده در صورتی که نفرآخرلیست که کمترین بدهی را دارد ، مبلغ بدهی اش معادل کل خریدی باشد که از شرکت انجام داده .
پس در نتیجه ارائه گزارش مانده حساب خریداران بدون توجه به مبلغ خرید آنها از شرکت ، مدیریت را در امر وصول مطالبات دچار خطا می نماید پس گزارشات مدیریتی با گزارشات ساده حسابداری متفاوت بوده و برای این گزارشات نیاز به تجزیه و تحلیل و بررسی همه جانبه اطلاعات حسابداری می باشد.
ممنون از پاسخگویی خوب شما???