پرداختی که به کارمند شرکت در ماه گذشته ” بن خوار بار مبلغ ۱۲۰.۰۰۰ ” و “اضافه کار ۸۰.۰۰۰ ” به اشتباه بیشتر پرداخت کردیم در این ماه چه ثبت حسابداری باید بزنیم و این اضافه پرداختی کسر کنیم؟
آیا نیاز هست که در سامانه بیمه و مالیات حقوق بابت این اضافه پرداختی اصلاحاتی صورت گیرد؟
برای اصلاح اشتباه پیش آمده می توانید به دو روش عمل نمایید .
روش اول اینکه اشتباه پیش آمده را در حقوق ماه بعد اصلاح نمایید یعنی این که مبالغ اضافه پرداختی در ماه قبل را در ماه جاری از حقوق پرسنل خود کسر نمایید .
در این روش دیگر نیازی به ثبت اصلاحی و یا اصلاح در لیست بیمه و مالیات وجود ندارد .
روش دوم برای اصلاح این می باشد که شما اشتباه به وجود آمده را موکول به لیست ماه آینده نکنید و در طی یک سند اصلاحی این اشتباه را اصلاح نمایید .
برای صدور سند اصلاحی می بایست معادل مبلغی که هزینه حقوق و دستمزد را بیشتر پرداخت نموده اید آن را بستانکار نموده و حساب حقوق پرداختنی پرسنل و یا مساعده ایشان را بدهکار کنید .
بین این دو روش انتخاب روش اول راحت تر می باشد زیرا در روش اول نیازی به ثبت سند اصلاحی نبوده و همچنین احتیاجی به اصلاح لیست بیمه و مالیات نمی باشد زیرا اصلاح لیست بیمه و مالیات بسیار مشکل و تقریباً نشدنی می باشد .