با توجه به اینکه بدهی شما ناشی از بازرسی می باشد در گزارشات بازرس نیز معمولاً مشکلاتی که بوجود می آید مغایرت در پرسنل حاضر با گزارش بازرس می باشد .
به طور مثال بازرس بیمه با لیست بیمه اردیبهشت در اوایل تیر بابت بازرسی به شرکت مراجعه می نماید و از حسابدار شرکت سوال می نماید که آیا تمامی پرسنل در حال حاضر مشغول به کار می باشند و حسابدار این مورد را تایید می نماید در حالی که ممکن ست عده ای از افراد حاضر در لیست اردیبهشت در خرداد ماه ترک کار نموده باشند و این عدم توجه به ریز نفرات باعث بروز مشکلاتی همچون اعلام بدهی برای شرکت می شود .
حال شما می بایست با توجه به گزارش بازرس لیست نفراتی که مشغول به کار نبوده و مطابق گزارش بازرس برای ایشان اعلام حضور شده را مشخص نموده و برای هریک از ایشان مدارکی به جهت عدم حضور تهییه نمایید .
فرض کنید شخصی به دلیل اتمام قرارداد قطع همکاری نموده ولی در لیست بازرس برای ایشان حضور اعلام شده برای همچین حالتی می بایست قرارداد کار و برگ تسویه حساب را تهییه و در لایحه تقدیمی به تامین اجتماعی نیز اشاره نمایید .
یا برای فردی که در مرخصی استعلاجی بوده و در گزارش بازرس برای ایشان کارکرد منظور شده برگ استراحت پزشک را ضمیمه لایحه نمایید و در متن لایحه نیز بدان اشاره نمایید .