با توجه به اینکه هزینه بیمه تکمیلی را شرکت تقبل نموده است ، هزینه آن را به عنوان هزینه های اداری شرکت منظور می نماییم بدین ترتیب در هنگام انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه نیاز به ثبت حسابداری می باشد و در هنگام تخصیص حقوق و مزایا نیازی به ثبت حسابداری نمی باشد .
در شرایطی در هنگام تخصیص حقوق نیاز به ثبت حسابداری می باشد که بخواهیم مبلغ حق بیمه هر پرسنل را به عنوان مزایا به حقوق ایشان اضافه نموده و سپس همان مبلغ را به عنوان حق بیمه تکمیلی کسر نماییم که این فرایند عبث و بیهوده می باشد پس در نتیجه در سند تخصیص حقوق مبلغ بیمه تکمیلی را شناسایی نمی نماییم .
ثبت حسابداری بیمه تکمیلی در هنگام انعقا قرارداد
هزینه حقوق و دستمزد – هزینه بیمه تکمیلی بدهکار
بستانکاران – شرکت بیمه بستانکار
ثبت حسابداری پرداخت حق بیمه تکمیلی
بستانکاران – شرکت بیمه بدهکار
موجودی نقد و بانک بستانکار
در صورتی که تمایل داشته باشید تا کل مبلغ قرارداد را در هنگام قرارداد در حساب پیش پرداخت ثبت نمایید نیز ممکن است .
ولی با توجه به اصل اهمیت و مبلغ قرارداد ثبت یکباره آن به عنوان هزینه نیز تفاوتی ایجاد نمی نماید .
در صورت ثبت در حساب پیش پرداخت ثبت ها به صورت ذیل می باشد :
در هنگام عقد قرارداد
پیش پرداخت هزینه بیمه تکمیلی پرسنل بدهکار
بستانکاران – شرکت بیمه بستانکار
در پایان هر ماه
هزینه حقوق و دستمزد – هزینه بیمه تکمیل درمان بدهکار
پیش پرداخت هزینه بیمه تکمیلی پرسنل بستانکار
در هنگام پرداخت حق بیمه
بستانکاران – شرکت بیمه بدهکار
موجودی نقد و بانک بستانکار
سلام و خسته نباشید
ببخشید مگه مبلغ پرداختی بابت بیمه، پیش پرداخت حساب نمیشه؟ و اینطور باشه که به مرور زمان هزینه میکنیم تا موعد انقضای بیمه برسه؟ مثلا اگه ۶ ماه از سال ۱۴۰۱ و ۶ ماه از سال ۱۴۰۲ هستش به همان میزان در هزینه های همان سال در نظر میگیریم؟