لطفان با توجه به اطلاعات ارائه شده ثبت های حسابداری مربوط به وارادات کالا از فرانسه را ارائه فرمایید .
در خصوص گشایش اعتبار انجام پذیرفته نیز می بایست ثبت حسابداری انجام گیرد ولی با توجه به اینکه شرایط دریافت گشایش اعتبار و معادل ریالی فرانک ذکر نشده است از آن صرف نظر و برای باقی موارد به شکل ذیل اسناد حسابداری صادر می شود :
حق ثبت سفارش به مبلغ 1.718.000 ریال :
سفارش کالا – ثبت سفارش 1.718.000 ریال بدهکار
بانک 1.718.000 ریال بستانکار
کارمزد گشایش اعتبار به مبلغ 21.750 ریال :
سفارش کالا – کارمزد بانکی 21.750 ریال بدهکار
بانک 21.750 بستانکار
سپرده اعتبار اسناد 17.857.000 ریال :
حساب های دریافتنی – سپرده بانکی 17.857.000 ریال بدهکار
بانک 17.857.000 ریال بستانکار
هزینه پست ، تلگراف و تمبر 38.000 ریال :
سفارش کالا – سایر هزینه های سفارش 38.000 بدهکار
بانک 38.000 بستانکار
هزینه حمل و بیمه باربری وارداتی 6.500.000 ریال :
سفارش کالا- هزیه حمل سفارش 6.500.000 ریال بدهکار
بانک 6.500.000 ریال بستانکار
هزینه تاخیر وجه پرداختی به کارگزار 100.000 ریال :
سفارش کالا – سایر هزینه ها 100.000 ریال
بانک 100.000 ریال
واریز وجه اضافی سپرده اعتبار به حساب جاری شرکت 450.000 ریال :
بانک 450.000 ریال بدهکار
حساب های دریافتنی – سپرده بانکی 450.000 ریال بستانکار
اطلاع از بانک کارگزار بابت پرداخت وجه اعتبار به فروشنده :
حساب های پرداختنی – فروشنده فرانسوی – بدهکار
تسهیلات پرداختنی – اعتبار اسنادی بستانکار
مبلغ 50.000 فرانک ذکر شده که معادل ریالی آن قید نشده است و با توجه به فرض واحد پولی تمامی اسناد می بایست به ریال ثبت شوند .
همچنین در ابتدا نیز با توجه به پرفورما ( فاکتور فروش ) دریافتی از فروشنده فرانسوی ثبتی به شرح ذیل می بایست صادر می گردید :
سفارش کالا – بهای اصلی سفارش بدهکار
حساب های پرداختنی – فروشنده فرانسوی – بستانکار
در اینجا هم با توجه به مشخص نبودن مبلغ ریالی سفارش 50.000 فرانکی مواجه هستیم .
هزینه ترخیص کالا و حمل به کارخانه 2.900.000 ریال :
سفارش کالا – هزینه حمل سفارش 2.900.000 ریال بدهکار
بانک 2.900.000 ریال بستانکار
دریافت خسارت از بیمه 1.400.000 ریال :
بانک 1.400.000 ریال بدهکار
سفارش کالا – بیمه سفارش 1.400.000 بستانکار
بستن حساب سفارش کالا :
موجودی کالا بدکار
سفارش کالا بستانکار
برای بستن حساب سفارش کالا مانده حساب سفارش کالا را با توجه به مجموع گردش آن در طی دوره سفارش بستانکار و حساب موجوی کالا را بدهکار می نماییم .
در اینجا با توجه به اینکه مبلغ ریالی بهای اصلی سفاش مشخص نمی باشد مجموع مواردی را که به بدهکار حساب سفارش منظور شده را جمع و خسارت دریافتی از بیمه را آن کسر نموده تا بهای تمام شده سفارش بدست آید و سپس بهای تمام شده بدست آمده را به حساب موجودی کالا منظور می نماییم .
در صورت نوسان نرخ ارز می بایست به فراخور آن سود و زیان حاصل از تسعیر ارز در تاریخ ترازنامه شناسایی شود .
با سلام و دعای خیر
برای همین مثال، اگر پرداخت ارزی داشته باشیم، نیاز به تسعیر ارز در تاریخ ترازنامه یا زمان محاسبه ی بهای تمام شده هست یا خیر؟