۱- دلیل اینکه بدون تهیه صورت سود و زیان صورت وضعیت مالی تراز نمی شود و حتما اول میبایست سود و زیان بدست بیاوریم چیست ؟
۲- وقتی در زمان بستن حسابهای موقت ، به عنوان مثال ۵ میلیون سود بدست می آوریم ابتدا باید ۲۵% مالیات عملکرد را کسر کنیم که مبلغ ۱.۲۵۰.۰۰۰ میشود و از باقیمانده سود که مبلغ ۳.۷۵۰.۰۰۰ میباشد ۵% اندوخته قانونی را کسر و سپس هر آن چیزی که باقی ماند به سود و زیان انباشته انتقال دهیم ؟
۳- یک دارایی ثابت شرکت ( لپتاپ ) که بهای تمام شده ۴۰ میلیون داشت به سرقت رفته و عمر مفید آن هم به پایان رسیده و مبلغ ۱ ریال بابت نشان دادن دارایی ثابت در دفاتر هم نگه داشته باشیم و این لپتاپ بیمه هم شده است .
اگر بخواهیم سند حسابداری این مورد بزنیم و تا زمانی که شرکت بیمه خسارت را بر میگرداند شرکت بیمه را بدهکار کنیم و از طرفی دارایی ثابت از دفاتر خارج کنیم چه ثبتی باید بزنیم
دلیل اینکه بدون تهیه صورت سود و زیان صورت وضعیت مالی تراز نمی شود و حتما اول میبایست سود و زیان بدست بیاوریم چیست ؟
به این علت که در صورت وضعیت مالی مانده حساب های دایمی را به علاوه نتیجه حاصل از حساب های موقت تحت عنوان سود و زیان می بینیم .
بنابراین تا مشخص نشدن حساب سود و زیان که از حساب های موقت درهآمد و هزینه بدست می آید بدیهی ست که صورت وضعیت مالی تراز نشود .
وقتی در زمان بستن حسابهای موقت ، به عنوان مثال ۵ میلیون سود بدست می آوریم ابتدا باید ۲۵% مالیات عملکرد را کسر کنیم که مبلغ ۱.۲۵۰.۰۰۰ میشود و از باقیمانده سود که مبلغ ۳.۷۵۰.۰۰۰ میباشد ۵% اندوخته قانونی را کسر و سپس هر آن چیزی که باقی ماند به سود و زیان انباشته انتقال دهیم ؟
کسر 25 درصد به عنوان مالیات در صورتی می باشد که درآمد شرکت مشمول مالیات باشد و شرکت معافیت مالیاتی خاصی نداشته باشد .
اندوخته قانونی نیز خاص شرکت های سهامی می باشد و در شرکت های با مسئولیت محدود یا تعاونی و تضامنی محاسبه نمی گردد.
همچنین در شر کت های سهامی نیز تا زمانی که مبلغ اندوخته به ده درصد سرمایه شرکت برسد قابل کسر می باشد .
در نهاییت در صورت وجود موارد فوق ان ها را از حساب سود و زیان سال جاری کسر می نمایند و الباقی را به حساب سود و زیان انباشته منتقل می کنند .
یک دارایی ثابت شرکت ( لپتاپ ) که بهای تمام شده ۴۰ میلیون داشت به سرقت رفته و عمر مفید آن هم به پایان رسیده و مبلغ ۱ ریال بابت نشان دادن دارایی ثابت در دفاتر هم نگه داشته باشیم و این لپتاپ بیمه هم شده است .
اگر بخواهیم سند حسابداری این مورد بزنیم و تا زمانی که شرکت بیمه خسارت را بر میگرداند شرکت بیمه را بدهکار کنیم و از طرفی دارایی ثابت از دفاتر خارج کنیم چه ثبتی باید بزنیم
با توجه به اینکه ارزش دفتری دارایی در دفاتر یک ریال می باشد مبلغ آن را به حساب هزینه منظور نمایید تا از دفاتر خارج شود .
هزینه استهلاک 1 ریال بدهکار
استهلاک انباشته دارایی ثابت 1 ریال بستانکار
تا زمان دریافت خسارت از شرکت بیمه نیازی به ثبت حسابداری ندارید و در زمان دریافت خسارت حساب موجودی نقد و بانک را بدهکار و حساب سایر درامد ها را بستانکار نمایید .