سلام وقت شما به خیر باشه ، اصول محاسبه اعداد لازم برای ثبت سند حسابداری قبض برق چیست؟
یک نمونه از قبض برق و سند حسابداری ثبت شده برای آن را ضمیمه کردم.ممنون میشم راهنمایی کنید
البته با توجه به سندهای قبلی ثبت زدم ولی نمیدونم اصول به چه صورته.
برای ثبت قبض برق و یا سایر قبوض پرداختی به طور کلی هزینه را بدهکار کرده و موجودی نقد و بانک را بستانکار می نماییم .
حال در خصوص سر فصل هزینه بدین صورت عمل می نمایم :
اگر قبض برق مربوط به کارخانه و قسمت تولید باشد می بایست هزینه را به عنوان سایر هزینه های بعای تمام شده ( سربار ) منظور نماییم .
و اگر قبض برق مربوط به ساختمان اداری باشد در معین سایر هزینه های اداری عمل می شود .
همجنین می بایست در ذیل سایر هزینه های اداری یک حساب تفصیل به نام هزینه برق در نظر گرفته شود .
در خصوص سایر قبوض نیز به همین شکل عمل می شود و تنها حساب تفصل تغییر می کند .
به طور مثال در خصوص قبوض می توان حساب های تفصیلی به نام هزینه برق ، آب ، تلفن و گاز ایجاد نمود .
نکته بعدی در خصوص بحث ارزش افزوده می باشد که ارزش افزوده را به حساب هزینه منظور نماییم و یا به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر بگبریم .
در صورتی که بخواهید ارزش افزوده مندرج در قبض را به عنوان هزینه در نظر بگبرید می بایست به مبلغ قابل پرداخت قبض توجه نموده و کل این مبلغ را به عنوان هزینه در نظر بگیرید .
به طور مثال در خصوص قبض شما که مبلغ قابل پرداخت ۱.۹۸۰.۹۴۲ ریال می باشد
سایر هزینه های بهای تمام شده – قبض برق ۲.۱۴۴.۰۰۰ بدهکار
موجودی نقد و بانک – تنخواه گردان ۲.۱۴۴.۰۰۰ بستانکار
همچنین می توان ارزش افزوده مندرج در قبض ر ا به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر گرفت که به صورت ذیل سند صادر می شود :
سایر هزینه های بهای تمام شده – قبض برق ۲.۱۴۴.۰۰۰ بدهکار
دریافتنی های تجاری و غیر تجاری – مالیات ارزش افزوده ۱۰۸.۷۰۵ بدهکار
دریافتنی های تجاری و غیر تجاری – عوارض ارزش افزوده ۵۴.۳۵۳ بدهکار
موجودی نقد و بانک – تنخواه گردان ۲.۱۴۴.۰۰۰ بستانکار
در خصوص انتخاب یکی از این دو روش حسابدار مخیر بوده و با توجه به کم اهمیت بودن مبلغ ارزش افزوده قبض به هزینه منظور نمودن آن ایرادی ندارد .
سند صادره توسط حضرت عالی درست بوده و مشکلی ندارد و به نکاتی که در خصوص سند صادره می توان اشاره کرده کدهای حسابداری استفاده شده می باشد که مالیات و عوارض ارزش افزوده را به عنوان پیش پرداخت در نظر گرفته اید که منطقی تر بود این حساب را تحت عنوان حساب های دریافتنی ایجاد کنید که البته با توجه به اینکه شما از کدینگ موجود در شرکت و در ادامه روند قبلی عمل می کنید بهتر است همان روند را ادامه دهید .
همچنین در خصوص حساب بستانکار نیز می توان هزینه قبوض را با توجه به مبلغ ناچیز و کم اهمیت بودن در هنگام پرداخت سند صادر نمود و دیگر به حساب پرداختنی منظور نکرد .
در خصوص راهنمایی وتوضیحات بی نهایت سپاس گزارم