اگر اداره امور مالیاتی و کـارکنان آن در حق اربـاب رجوع موجب تخلف شوند چه مـراجعی رسیـدگی می کند ؟
دادستانی انتظامی مالیاتی مرجع رسیدگی به شکایات مودیان مالیاتی می باشد .
مطابق بند الف ماده 264 قانون مالیات های مستقیم رسیدگی به تخلفات به دادستانی انتظامی مالیاتی ارجاع داده شده است .
ماده 263 و 264 قانون مالیات های مستقیم در این خصوص ه شرح ذیل می باشد :
ماده ۲۶۳ – دادستان انتظامی مالیاتی از بین کارمندان عالی مقام وزارت امور اقتصادی و دارایی که دارای حداقل ده سال سابقه خدمت بوده و شش سال آن را در امور مالیاتی اشتغال داشته باشند به پیشنهاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور و حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی به این سمت منصوب می شود.
تبصره – دادستان انتظامی مالیاتی می تواند به تعداد کافی دادیار داشته باشد و قسمتی از اختیارات خود را به آنان تفویض نماید.
ماده ۲۶۴ – وظایف دادستان انتظامی مالیاتی به شرح زیر است:
الف – رسیدگی و کشف تخلفات و تقصیرات مأموران مالیاتی و نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور در هیأت های حل اختلاف مالیاتی و همچنین سایر مأموران که طبق این قانون در امر وصول مالیات دخالت دارند و نیز کسانی که با حفظ سمت وظایف مأموران مزبور را انجام میدهند و تعقیب آن ها.
ب – تحقیق در جهات اخلاقی و اعمال و رفتار افراد مذکور.
پ – اعلام نظر نسبت به ترفیع مقام مأموران مالیاتی و نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور در هیأت های حل اختلاف مالیاتی.
ت – اقامه دعوی علیه مؤدیان و مأموران مالیاتی که در این قانون پیشبینی شده است.
سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه الکترونیکی پاسخگویی به شکایات و ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور که در اجرای ماده 25 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد فعال گردیده، فرآیندی است که به موجب آن شما می توانید شکایات خود را ثبت نموده و دادستانی انتظامی مالیاتی و سایر دفاتر ذیربط مسئولیت رسیدگی به این شکایات را به عهده دارند.
مودی محترم این سامانه صرفا جهت ثبت شکایت ( نقض قوانین و مقررات، عدم انجام وظیفه، درخواست وجه غیر قانونی و گزارش سوء جریان یا فرار مالیاتی) میباشد در سایر موارد می توانید با مرکز ارتباط مردمی سازمان با شماره سراسری 1526 تماس حاصل فرمائید.بدیهی است پاسخ لازم پس از رسیدگی از طریق این سامانه به اطلاع شما خواهد رسید .
پیش از تنظیم و ارسال شکایت خود به نکات زیر توجه فرمایید :
1. در صورتی که قبلا شکایت خود را به روش دیگری ارسال نموده اید و پرونده شما در حال رسیدگی است، از ارسال مجدد شکایت خودداری نمایید .
2. به شکایت هایی که دارای اطلاعات ناقص و یا نادرست بوده و یا مشخصات شاکی ناقص و یا هویت وی احراز نشود، رسیدگی نخواهد شد .
3. تکمیل اطلاعات برای فیلدهای ستاره دار اجباری است.
4. متن شکایت خود را حداکثر در 1500 کلمه معادل تقریبی 3 صفحه A4 تنظیم نمایید .
5. شکایت باید همراه با دلایل اثباتی باشد و به شکایاتی که متضمن اعتراض به میزان مالیات مورد مطالبه باشد با توجه به صلاحیت هیات های حل اختلاف مالیاتی در این زمینه ترتیب اثر داده نمی شود .
6. رسیدگی به دعاوی بین اشخاص حقیقی و حقوقی که برای احقاق حقوق آنان مراجع دادگستری تعیین شده است، در صلاحیت این سازمان نیست .
7. مسئولیت قانونی مطالب اظهار شده بر عهده شاکی خواهد بود .