معافیت مالیاتی مزبور به یکی از اولیا تعلق می گیرد .
به عبارت دیگر مطابق ماده دو ایین نامه اجرایی ماده 25 قانون حمایت از حقوق معلولان 50 درصد از حقوق و مزایای مشمول مالیات یک نفز از اولیا دارای فرند معلول معاف از مالیات می باشد .
آيين نامه اجرايي ماده (25) قانون حمايت از حقوق معلولان
هيأت وزيران در جلسه 3 /9 /1398 به پيشنهاد مشترك وزارت امور اقتصادي و دارايي و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و به استناد تبصره ماده (25) قانون حمايت از حقوق معلولان – مصوب 1396 -، آيين نامه اجرايي ماده ياد شده را به شرح زير تصويب كرد:
آيين نامه اجرايي ماده (25) قانون حمايت از حقوق معلولان
مصوب 1398,09,03
ماده 1
در اين آيين نامه، اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار مي روند:
1 – وزارت: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي.
2 – سازمان: سازمان بهزيستي كشور.
3 – قانون: قانون حمايت از حقوق معلولان – مصوب 1396 -.
4 – افراد داراي معلوليت شديد و خيلي شديد: افراد موضوع بند (الف) ماده (1) قانون كه توسط كميسيون پزشكي – توانبخشي تعيين نوع و تعيين شدت معلوليت سازمان، داراي معلوليت شديد و خيلي شديد شناخته شده اند.
5 – اوليا: پدر و مادر يا سرپرست قانوني فرد داراي معلوليت شديد و خيلي شديد كه عهده دار پرداخت هزينه هاي مترتب بر معلوليت وي هستند.
6 – حقوق، مزايا و دستمزد مشمول ماليات: حقوق، مزايا و دستمزد موضوع ماده (83) قانون ماليات هاي مستقيم – مصوب 1366 -.
ماده 2
پنجاه درصد (50 %) حقوق، مزايا و دستمزد مشمول ماليات يكي از اولياي افراد داراي معلوليت شديد يا خيلي شديد اعم از اينكه در منزل يا مراكز نگهداري يا بيمارستان نگهداري شوند، مطابق شرايط اين آيين نامه از پرداخت ماليات معاف است.
ماده 3
سازمان موظف است پس از تعيين نوع و شدت معلوليت افراد داراي معلوليت، به درخواست يكي از اوليا و حسب بررسي هاي صورت گرفته و تأييد مراتب، گواهينامه اي شامل موارد زير را صادر كند:
1 – تأييد شدت معلوليت توسط كميسيون پزشكي – توانبخشي تعيين نوع و تعيين شدت معلوليت سازمان.
2 – مشخصات كارفرما و محل اشتغال.
3 – تأييد مسئوليت پرداخت هزينه هاي مترتب بر فرد داراي معلوليت توسط يكي از اولياي متقاضي.
تبصره 1
معافيت موضوع اين آيين نامه صرفاً در مورد يكي از اولياي شاغل كه گواهينامه ياد شده به نام وي صادر شده است، اعمال خواهد شد.
تبصره 2
كليه اقدامات مربوط به فرايند تقاضا، صدور گواهينامه و ارسال آن به اداره امور مالياتي مربوط از طريق سامانه هاي الكترونيكي دستگاه هاي ذي ربط انجام خواهد شد.
ماده 4
كارفرما مكلف است پس از صدور گواهينامه موضوع ماده (3) اين آيين نامه در زمان پرداخت حقوق، مزايا و دستمزد، با ضميمه كردن اسناد مربوط به فهرست حقوق پرداختي، معافيت مذكور را بر اساس مقررات، در درآمد مشمول ماليات حقوق مشمولين اين آيين نامه، اعمال كند.
تبصره
در صورت عدم اعمال معافيت، فرد مشمول مي تواند با ارايه مدارك مربوط و با رعايت مقررات موضوع ماده (242) اصلاحي قانون ماليات هاي مستقيم – مصوب 1380 -، درخواست استرداد اضافه پرداختي ماليات مذكور را به اداره امور مالياتي ذي ربط ارايه كند.
ماده 5
در صورت زوال شرايط معافيت اعم از كاهش يا رفع معلوليت، قطع پرداخت هزينه هاي مترتب بر معلوليت فرد يا فوت فرد معلول به اظهار اوليا يا اطلاع يافتن سازمان، اولياي مشمول معافيت موضوع اين آيين نامه موظفند مراتب را به سازمان و كارفرما اعلام كنند و سازمان نيز مكلف است موضوع را جهت لغو معافيت مذكور به اداره امور مالياتي ذي ربط اعلام نمايد.
تبصره
كارفرما مكلف است پس از اعلام سازمان در خصوص تغييرات موضوع ماده (4) اين آيين نامه، نسبت به قطع اعمال معافيت مذكور اقدام و برابر مقررات، ماليات تعلق گرفته را كسر و به اداره امور مالياتي ذي ربط پرداخت كند.
ماده 6
معافيت موضوع اين آيين نامه براي درآمدهاي موضوع تبصره هاي (1) و (2) الحاقي ماده (86) قانون ماليات هاي مستقيم – مصوب 1396 – قابل اعمال خواهد بود.