در اردیبهشت ماه ۵ روز تعطیلی جمعه داریم و یک رو تعطیلی روز کارگر و دو روز تعطیل رسمی ؛ سئوالم اینه آیا به این ۸ روز تعطیلات که پرسنل کارکردی نداشتن آیا حقوق و مزایا بهشون تعلق میگیره یا باید ۲۳ روز رو محاسبه کنیم؟
در صورتی که شخصی 23 روز کاری را به طور کامل کار کرده باشد می بایست حقوق ایشان را 31 روز محاسبه نمایید .
مطابق قانون کار جمعه و تعطیلات رسمی ، روز تعطیل با استفاده از مزد می باشد .
مواد قانونی مرتبط در خصوص تعطیلات در قانون کار به شرح ذیل می باشد :
- ماده 60 قانون کار در خصوص تعطیلی روز جمعه
- ماده 63 قانون کار در خصوص تعطیلات رسمی و تعطیل روز کارگر
ماده ۶۰ قانون کار
ارجاع کار اضافی با تشخیص کارفرما به شرط پرداخت اضافه کاری (موضوع بند (ب) ماده (۵۹)) و برای مدتی که جهت مقابله با اوضاع و احوال ذیل ضرورت دارد مجاز است و حداکثر اضافه کاری موضوع این ماده ۸ ساعت در روز خواهد بود (مگر در موارد استثنایی با توافق طرفین) .
الف- جلوگیری از حوادث قابل پیش بینی و یا ترمیم خسارتی که نتیجه حوادث مذکور است.
ب– اعاده فعالیت کارگاه ، در صورتی که فعالیت مذکور به علت بروز حادثه یا اتفاق طبیعی از قبیل ، سیل ، زلزله و یا اوضاع و احوال غیر قابل پیش بینی دیگر قطع شده باشد .
تبصره ۱- پس از انجام کار اضافی در موارد فوق ، کارفرما مکلف است حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت ، موضوع را به اداره کار و امور اجتماعی اطلاع دهد تا ضرورت کار اضافی و مدت آن تعیین شود .
تبصره ۲- در صورت عدم تایید ضرورت کار اضافی توسط اداره کار و امور اجتماعی محل ، کارفرما مکلف به پرداخت غرامت و خسارات وارده به کارگر خواهد بود .
ماده ۶۳ قانون کار
علاوه بر تعطیلات رسمی کشور ، روز کارگر (۱۱ اردیبهشت) نیز جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید .