52

سلام و احترام

من رشته م حسابداری نیست و اقتصاد هست و در حال طراحی یک مدل اقتصادی مبتنی بر ریاضیات و حسابداری هستم که یک سوال برام پیش اومد ممنوم میشم پاسخ بدهید.

اگر بانک وامی را در سال جاری به وام گیرنده پرداخت کند و قرار باشد که وام گیرنده آن را سال بعد برگرداند و مبتنی بر احتمال نکول وام گیرنده بخواهد ذخیره گیری مطالبات برای نکول  مورد  انتظار را در همین سال جاری انجام دهد باید هزینه مطالبات مشکوک الوصول را هم ثبت کند یعنی حساب ذخیره مطالبات دارایی را کاهش میدهد و حساب هزینه مطالبات هزینه را افزایش میدهد.

حال سوال این است که  با توجه به ثبت این هزینه در سال جاری این هزینه از سود سال جاری او  کم میکند  و در صورت سود و زیان سال جاری محاسبه میشود یا سال بعد؟ قاعدتا با توجه به ثبت آن در سال جاری باید از سود سال جاری کم کند از طرفی با توجه به اصل تطابق هزینه با درآمد؛ درآمد هر سال باید با هزینه همان سال مطابق باشد بر این اساس با توجه به این که وام گیرنده وام را سال بعد پس میدهد و درآمد وام امسال در سال بعد بدست می آید پس هزینه مطالبات هم باید برای صورت حساب سود و زیان سال بعد محاسبه شود. بر این اساس سوال این است که کدام رویکرد صحیح است محاسبه هزینه مطالبات وام مربوطه  در سود و زیان سال بعد یا محاسبه آن در صورت سود و زیان سال جاری؟

سپاس گذارم

Answered question