با سلام و خسته نباشید، ممنون بابت پاسخگویی و سایت کاربردی تون …
در خصوص یک شرکت وارداتی ، در سال ۹۷ سه فقره سفارش در آذر ماه وارد شده است ولی هزینه ترخیص کل سفارشات در بهمن ۹۷ طی یک فقره فاکتور از طرف ترخیص کار اعلام شد.در نتیجه از انجایی که کالا از گمرک محل ترخیص به فروش میرسد در زمان فروش ، بهای تمام شده کالای فروش رفته آن هم ارزیابی و سند حسابداری آن صادر شد ولی هزینه های ترخیص در بهای تمام شده منظور نشد و طی سند جداگانه در هزینه های عملیاتی در اخر سال ثبت شد.
آیا این رویکرد نسبت به هزینه های ترخیص درست است؟ اگر نه آیا میتوان آن را اصلاح کرد؟ و رویه درست برای سفارشات آینده باید به چه صورت باشد؟
هزینه های ترخیص می بایست تحت عنوان حساب سفارشات ثبت شود و پس از اینکه کالای مد نظر ترخیص گردید حساب سفارش را به حساب موجودی کالا انتقال داد .
حال از آنجا که هزینه های ترخیص با تاخیر اعلام شده بهتر بود که هزینه ها به حساب بهای تمام شده کالا منظور می شد نه هزینه های عملیاتی .
البته ثبت این هزینه ها در هزینه های عملیاتی تاثیری بر سود و زیان کلی شرکت نداشته و در هر دو صورت سود محاسبه شده یکسان می باشد و تفاوت تنها در بهای تمام شده کالای فروش می باشد .
مورد دوم اعلام کلی هزینه های ترخیص سه مورد در طی یک اکتور بوده که می بایست ار ترخیص کار خواسته شود در فاکتور صادر هزینه های هریک از سفارشات را به تفکیک اعلام نماید .
تفکیک هزینه های ترخیص از آنجا حائز اهمیت می باشد که بهای تمام شده هر یک از سفارشات و کالاهای فروش رفته می بایست محاسبه و در هنگام رسیدگی مالیاتی به ممیز ارائه شود .
در صورتی که امکان تفکیک هزینه های ترخیص از سمت ترخیص کار نباشد می توان کل مبلغ فاکتور زا با توجه به ارزش هر سفارش تسهیم نمود .
بله صد در صد قابل دفاع می باشد .
فقط اینکه هزینه های بهای تمام شده کالا رو دارید کمتر از مبلغ واقعی اعلام میکنید و هزینه ادارای رو بیشتر .
خیلی خیلی ممنونم از راهنماییتون
ممنونم … با این شرایط آیا در رسیدگی مالیاتی قابل دفاع هست؟