به طور کلی گزارشاتی که یک حسابدار ارایه می دهد می بایست قابل اتکا و مربوط باشند
برای اینکه گزازرشات حسابداری قابل اتکا باشند این اطلاعات می بایست اصل
- کامل بودن
- بی طرفی
- بیان صادقانه
را داشته باشند تا گزارشات حسابداری عاری از اشتباه و جانبدارانه باشد .
همچنین گزارشات حسابداری برای اینکه مربوط باشند می بایست
- ارزش پیش بینی کنندگی
- ارزش تاییدکنندگی
داشته باشند تا بر روی تصمیم گیری مدیران تاثیر گذارد .
گزارشات حسابداری علاوه بر قابل اتکا و مربوط بودن همچنین باید قابلیت
- قابل فهم بودن
- به موقع بودن
- قابل مقایسه بودن
را داشته باشند تا توسط مدیران قابل استفاده باشد
حال اینکه حسابدار جز گزارشات معمول حسابداری چه گزارشاتی جهت استفاده مدیران برای کمک به تصمیم گیری ایشان تهیه نماید با توجه به نوع شرکت ( بازرگانی ، خدماتی و تولیدی ) و نیاز مدیران متفاوت است و رعایت اصول فوق الذکر به سودمندی و قابل استفاده بودن گزارشات برای مدیران کمک می نماید .