سلام وقت بخیر ما یکسری هزینه های واردات داریم که ارزش افزوده دارند و از تنخواه پرداخت میشن.سوال من اینه که برای ثبت اونها بین این دو راه کدوم یکی بهتر هست.مستقیم از سند حسابداری ثبت کلی بزنم ،بدون اینکه ارزش افزوده شو ثبت کنم و پرداختش رو از تنخواه بزنم اما خریدها و هزینه هایی که ارزش افزوده دارند داخل سامانه مودیان تایید میشه،دوم اینکه فاکتورهاش روداخل سیستم ثبت کنم همراه با ارزش افزوده و پرداختش رو از تنخواه بزنم؟
جنس هزینه های مورد اشاره شما طوری نیست که برای ثبت آن بتوانید از سیستم خرید و تدارکات استفاده نمایید و برای ثبت این هزینه ها می بایست سند حسابداری صادر نمایید .
ولی در سند حسابداری مربوطه می بایست ارزش افزوده پرداخت شده را شناسایی و ثبت نمایید و دلیلی برای عدم ثبت ارزش افزوده وجود ندارد .
به طور مثال شرکت در حال واردات کالای از کشور چین می باشد که شما بابت این سفارش بیمه نامه ای به مبلغ 10.000.000 و با احتساب ارزش افزوده 900.000 تهییه و پرداخت کرده اید .
حال برای این بیمه نامه می بایست سندی حسابداری به شرح ذیل صادر نمایید :
سفارشات – سفارش چین – هزینه بیمه 10.000.000 بدهکار
مالیات و عوارض ارزش افزوده 900.000 بدهکار
موجودی نقد و بانک 10.900.000 بستانکار