من ترک کار یه نیرو رو زدم
ولی بازرس اومده اشتباها زده که طرف بوده
حالا جریمه کردن قطعی هم شده زمان اعتراضش گذشته
راهی داره بشه دفاع کرد یا نه؟
با توجه به اتمام مهلت اعتراض و قطعی شدن بدهی ، شما می توانید درخواست بررسی بدهی قطعی در اجرای ماده 16 آیین نامه هیئت های تشخیص مطالبات نمایید .
لازم به ذکر است که با توجه به این که بدهی مورد اشاره قطعی شده می بایست پرداخت گردد و استفاده از ماده 16 از عملیات اجرا جلوگیری نمی نماید . پس در نتیجه می بایست نسبت به پرداخت و یا درخواست توقف عملیات اجرا با مراجعه به اجرائیات سازمان تامین اجتماعی و ارائه مدارک مستدل اقدام فرمایید .
دقت فرمایید که توقف عملیات اجرا منوط به موافقت رئیس واحد اجراییات می باشد و با توجه به قطعی شدن بدهی الزام به پذیرش درخواست شما از سوی واحد اجراییات نمی باشد .
ماده 16 آیین نامه هیئت های تشخیص مطالبات
چنانچه کارفرما ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ اجرائیه، اسناد و مدارکی که منحصراً مبین وجود هر یک از موارد ذیل است را به سازمان تسلیم و مدعی تضییع حقوق قانونی خود گردد پس از بررسی و انطباق شرایط و احراز اصالت مدارک و مستندات در کمیته های منتخب مدیر عامل، درخواست کارفرما صرفاً برای یک بار در هیات تجدید نظر تشخیص مطالبات با ارجاع مدیر عامل قابل بررسی خواهد بود.
1- در صورتی که پس ازقطعیت بدهی، مفاصاحساب موضوع ماده 38 قانون تامین اجتماعی که مرتبط با موضوع بدهی بوده و یا مفاصاحساب پیمانکار فـرعـی مـرتبط بـا بـدهـی قـرارداد اصلی باشد از سوی کارفرمایان به سازمان ارائه گردد.
2- درمـواردیکه حقبیـمه کـارکنـان یک کارگاه دردوره واحد بهصورت مضاعفوتکراری ایجاد و مطالبه شدهباشد.
3- چنانچه بدهی قطعی مربوط به دوره ای باشد که شخص بیمه شده قبل یا طی آن فوت نموده و یا از شمول قانون تامین اجتماعی خارج بوده است.
4- در صورتی که حق بیمه مطالبه شده بر مبنای کل مبالغ مندرج در پیمان محاسبه گردیده و مطابق اسناد و مـدارک ثابـت شود که قـرارداد فسخ یـا پیـش از اتمام کارهای موضوع پیمان خاتمه یافته باشد و این موضوع در هیات های تشخیص مطالبات مورد رسیدگی واقع نشده باشد.
تبصره 1- پس از ارجاع موضوع از سوی مدیر عامل به هیات تشخیص مطالبات، صرفـاً پیگیری عملیات اجـرایـی آن بـخش از مطالبات قطعی که جهت رسیدگی بـه هیات ارجاع شده است مـوکول به اتـخاذ تصمیم هیـات مـربـوط می باشد و مانع وصول مانده بدهی های قطعی نمی گردد.
تبصره 2- حداکثر زمان درخواست و ارائه مدارک و مستندات جدید از سوی کارفرما یک سال از تاریخ ابلاغ اجرائیه بوده و سازمان تامین اجتماعی و هیات های تجدید نظر مربوطه می بایست حداکثر شش ماه از تاریخ درخواست و ارائه مدارک کارفرما مراتب را بررسی و نتیجه را به کارفرما اعلام نماید.
تبصره 3- چـنانـچـه موضوع اعتراض سابقاً در هیات های تشخیص مطالبات تجدید نظر مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفته باشد در صورت احراز شرایط این ماده، موضوع پس از دستور مدیر عامل جهت رسیدگی به همان هیات ارجاع میگردد و در سایر موارد حسب آیین نامه هیات های تشخیص مطالبات در یکی از شعب تجدید نظر رسیدگی خواهد شد.
تبصره 4- در مورد مطالباتی که قبل از اجرایی شدن این ماده به مرحله قطعیت رسیده و بیش از یک سال از تاریخ ابلاغ اجرائیه آن گذشته است، سازمان مجاز است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ اجرایی شدن این ماده نسبت بـه پذیرش درخـواست و مـدارک کارفرمایان بـه منظور رسیدگی بـه آن با رعایت شرایط مقرر در این ماده اقدام نماید.
اصلاح ماده ۱۶ آیین نامه هیات های تشخیص مطالبات
بخشنامه اصلاح ماده ۱۶ آیین نامه هیات های تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی (بخشنامه شماره ۵۴۴۶/۱۴۰۲/۱۰۰۰ مورخ ۲۱/۰۵/۱۴۰۲ سازمان تأمین اجتماعی)
حوزه: معاونت بیمه ای
مدیرکل محترم تأمین اجتماعی استان…
باسلام و صلوات بر محمد و آل محمد(ص)
پیرو بخشنامه شماره ۱۳۱۷۸/۹۶/۱۰۰۰ مورخ ۳۰/۱۱/۱۳۹۶ به پیوست بند (۴) مصوبه یکصد و سی و هفتمین جلسه مورخ ۲۰/۲/۱۴۰۲ هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق های تابعه منضم به نامه شماره ۴۸/۱۴۰۲/۱۱۰۱ مورخ ۱۰/۳/۱۴۰۲ رئیس محترم هیات مدیره ارسال و مفاد ماده ۱۶ آیین نامه هیات های تشخیص مطالبات و تبصره (۲) ذیل آن موضوع بخشنامه فوق الذکر به شرح ذیل اصلاح می گردد:
۱) ماده ۱۶- “چنانچه کارفرما ظرف مدت دو سال از تاریخ ابلاغ اجرائیه، اسناد و مدارکی که منحصراً مبین وجود هر یک از موارد ذیل است را به سازمان تسلیم و مدعی تضییع حقوق قانونی خود گردد پس از بررسی و انطباق شرایط و احراز اصالت مدارک و مستندات در کمیته های منتخب مدیر عامل، درخواست کارفرما صرفاً برای یک بار در هیات تجدیدنظر تشخیص مطالبات با ارجاع مدیر عامل قابل بررسی خواهد بود.”
۲) تبصره ۲-“حداکثر زمان درخواست و ارائه مدارک و مستندات جدید از سوی کارفرما دو سال از تاریخ ابلاغ اجرائیه بوده و سازمان تامین اجتماعی می بایست حداکثر شش ماه از تاریخ و ارائه مدارک کارفرما مراتب را بررسی و نتیجه را به کارفرما اعلام نماید.”
۳) مهلت تسلیم درخواست رسیدگی کارفرمایان موضوع بند (۹) بخشنامه فوق الاشاره از “یک سال” به “دو سال” اصلاح می گردد.
مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات مکلف می باشد در اسرع وقت با همکاری اداره کل وصول حق بیمه نسبت به طراحی و ساخت نرم افزار مربوطه اقدام نماید.
مسئول حسـن اجرای این بخشنامه مدیران کل استان، معاونین منابع بیمـه ای، روسا و کارشناسان ارشد وصـول حـق بیمه، بازرسی دفاتر قانونی، بازرسی کارگاهی، اجرائیات، امور حقوقی و قوانین، فناوری اطلاعات؛ اعضاء هیات های تجدیدنظر تشخیص مطالبات؛ روسا، معاونین، مسئولین و کارشناسان واحد های وصول حق بیمه، اجرائیات، فناوری اطلاعات شعب و سایـر واحـد های مرتبط می باشند.
میرهاشم موسوی- مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی