سلام و عرض ادب
دارایی ثابتی ( لپ تاپ ) که بهای تمام شدش ۴۰ میلیون شده ولی چون که به صورت اقساطی خریداری کردیم شده ۵۰ میلیون ، حالا اگر بخواهیم طبق ماده ۱۴۹ که ماخذ استهلاک را قیمت تمام شده میداند ، به چه صورت باید سند حسابداری این دارایی که به صورت اقساطی خریداری شده ثبت بزنیم که تو سیستم نرم افزاری خودمون قیمت لپ تاپ ۴۰ میلیون نشون بده تا در استهلاک گرفتن به مشکل بر نخوریم. ممنون میشم نحوه ثبت حسابداری این خرید دارایی بفرمایید
بند ۸ استاندارد ۱۳ حسابداری در این خصوص به شرح ذیل می باشد :
آن بخش از مخارج تأمین مالی که مستقیماً قابل انتساب به تحصیل یک دارایی واجد شرایط است باید به عنوان بخشی از بهای تمام شده دارایی محسوب شود. مبلغ مخارج تأمین مالی قابل احتساب در بهای تمام شده دارایی، باید طبق این استاندارد تعیین شود.
بنابراین بهای تمام شده دارایی لپ تاپ خریداری شده ۵۰ میلیون می باشد و بر این اساس می بایست استهلاک رو محاسبه نمایید .
بنابراین ثبت حسابداری درست در این مورد به شکل ذیل می باشد :
دارایی ثابت مشهود _ کامپیوتر و تجهیزات ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ بدهکار
بستانکاران تجاری – فروشنده لپ تاپ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ بستانکار
اگر در هنگام خرید و بابت اقساط چک پرداخت کرده باشید به جای حساب بستانکاران تجاری – فروشنده لپ تاپ از حساب اسناد پرداختنی استفاده می نماییم .