ثبت کارت های بانکی در سامانه صیاد به منظور مدیریت پرداخت ، دریافت و یا انتقال چک های صیادی انجام می شود .
در حال حاضر، ثبت چک صیادی و دسترسی به سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل که اسامی آنها در سایت شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) قید گردیده مانند آپ و ۷۲۴ و همچنین از طریق درگاه های نوین بانک ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) امکان پذیر می باشد. بدین منظور لازم است که متقاضی ثبت چک در سامانه صیاد، با نصب یکی از این اپلیکیشنها بر روی موبایل و سپس انتخاب گزینه ثبت چک صیادی، با وارد کردن نام بانک صادر کننده چک و شناسه ۱۶ رقمی صیاد، عملیات ثبت چک را آغاز کند.
در ادامه نیاز به احراز هویت متقاضی بوده که این امر با ثبت مشخصات کارت بانکی با استفاده از رمز پویا و کد شش رقمی ارسال شده به تلفن همراه صاحب حساب در سایت شاپرک، انجام می گیرد. در مرحله بعد، لازم است که مندرجات چک شامل مبلغ و تاریخ چک و دریافت کننده های چک در قسمت های مشخص شده وارد شده و در نهایت این اطلاعات تایید گردد. بدین ترتیب تنها اشخاص مشخص شده توسط صادر کننده چک قادر به دریافت و یا انتقال چک خواهند بود.
نحوه ثبت چک صیادی در اپلیکیشن آپ
ثبت چک از دو بخش اصلی تشکیل شده:
- احراز هویت (ثبت کارت): احراز هویت به کمک ورود اطلاعات یکی از کارتهای بانکی بانک صادر کننده دسته چک کاربر است. هنگام احراز هویت بانک صادر کننده کارت ۱۲۰۶ ریال از حساب کاربر کسر میکند.
- ثبت مشخصات چک:
صادر کننده چک, کد صیادی را وارد و یا با بارکد خوان اسکن میکند.
جهت احراز هویت، صادر کننده چک برای اولین بار اطلاعات کارت خود را در سامانه شاپرک وارد کرده و سپس به اپلیکیشن آپ باز میگردد.
پس از مرحله احراز هویت، صادر کننده چک لازم است. مشخصات چک از جمله مبلغ، تاریخ و اطلاعات دریافت کننده/دریافت کنندگان چک را در سامانه ثبت کرده و تایید کند.
توجه: در این مرحله لازم است کد ملی یا کد اتباع دریافت کننده چک در سامانه ثبت شود.