سلام عرض ادب
یک دستگاه کپی در شرکت داریم با عمر مفید ۵ سال به مبلغ ۱۲۰ میلیون خریداری شده و استهلاک انباشته سالی ۲۰ میلیون ، ارزش اسقاط در نظر گرفته شده ۲۰ میلیون برای این دستگاه هستش ، در حال حاضر این دستگاه عمر مفیدش تمام شده و سوالاتی از شما داشتم :
۱- نحوه سند حسابداری این دارایی با توجه به پایان عمر مفید دستگاه به چه صورت میباشد
۲- با توجه به اینکه از این دستگاه کپی همچنان استفاده میشود بعد از اتمام عمر مفید آیا بایستی سندی ثبت شود ؟
۳- اگر بخواهیم این دستگاه به عنوان مثال به مبلغ ۸۰ میلیون بفروشیم چه سندی حسابداری باید ثبت بشه
نحوه سند حسابداری این دارایی با توجه به پایان عمر مفید دستگاه به چه صورت میباشد
زمانیکه یک دارایی با توجه به عمر مفید آن مستهلک می شود در پایان دوره استهلاک چه در صورت ادامه استفاده و چه در صورت برکناری آن نیازی به ثبت سندی نمی باشد .
با توجه به اینکه از این دستگاه کپی همچنان استفاده میشود بعد از اتمام عمر مفید آیا بایستی سندی ثبت شود ؟
همانطور که در جواب سوال قبلی مشخص شد در این مرحله نیازی به ثبت سند حسابداری نمی باشد .
اگر بخواهیم این دستگاه به عنوان مثال به مبلغ ۸۰ میلیون بفروشیم چه سندی حسابداری باید ثبت بشه
در این حالت می بایست معادل مبلغ فروش دستگاه کپی درامد حاصل از فروش دارایی های ثابت را بستانکار و حساب موجودی نقد و بانک و یا حساب های دریافتنی را بدهکار نمایید .
موجودی نقد و بانک / حساب های دریافتنی بدهکار
درذآمد های غیر عملیاتی – درامد حاصل از فروش دارایی های ثابت بستانکار
حال اگر دستگاه کپی به طور کامل مستهلک نشده بود نیز به شکل ذیل عمل می نماییم .
فرض کنید ارزش دفتری دستگاه کپی 15.000.000 ریال و قیمت فروش آن 40.000.000 ریال باشد .
موجودی نقد و بانک / حساب های دریافتنی 40.000.000 بدهکار
دارایی های ثابت مشهود – دستگاه کپی 15.000.000 بستانکار
درذآمد های غیر عملیاتی – درامد حاصل از فروش دارایی های ثابت 25.000.000 بستانکار