سلام وقت بخیر، سامانه مالیات حقوق، از سال ۱۴۰۳ مبلغ مالیات را خودش به طور خودکار محاسبه می کند ولی بعد از تأیید نهایی لیست مالیات فروردین، دیدیم که عددی که سامانه محاسبه می کند با عددی که ما در اکسل با فرمول پلکانی محاسبه می کنیم متفاوت است و مثلاً کسی که مالیات او طبق فرمول باید یک میلیون تومان شود را سامانه نوشته هشتصد هزار تومن یا فردی که جمع حقوق و مزایای او بالاتر از ۱۲ میلیون تومان است را سامانه عدد مالیات او را صفر نوشته است.
حالا با این تفاوت آیا باید صدور قبض را بزنیم و پرداخت کنیم و تکلیف مبالغی که از حقوق کارکنان کسر کردیم و با مبالغ محاسبه شده توسط سامانه تفاوت دارد چیست ؟
پرداخت مالیات حقوق را می بایست مطابق محاسبات انجام شده توسط سامانه انجام دهید و همچنین ما به التفاوت مالیات هر شخص را در حقوق ماه بعد ایشان لحاظ نمایید .
علت ما به التفاوت به وجود امده نیز به احتمال زیاد ببت معافیت حق بیمه می باشد .
توجه داشته باشید که شما می بایست حق بیمه سهم کارمند را از حقوق مشمول مالیات ایشان کسر نمایید .
به طور مثال اگر حقوق شخص 125.000.000 ریال باشد حق بیمه ایشان برابر است با هفت درصد این مبلغ که می شود 8.750.000
و حقوق مشمول مالیات ایشان برابر است با 116.250.000
و حقوق این فرد با کسر نمودن حق بیمه سهم کارمند مشمول مالیات نخواهد شد .