اقتصاد خرد
سلام وقت بخیر
ویژگی های منحنی بی تفاوتی را در یک نمودار مورد برسی قرار دهید ؟ممنون میشم پاسخ دهید
در روش منحنی بی تفاوتی کالاها به صورت دستهبندی، نسبت به همدیگر، سنجیده میشوند و نحوه ترجیحات مصرفکننده در ترجیح دستههایی از کالاها بررسی میگردد.
اقتصاددانان مطلوبیت و رضایتمندی از کالا را کیفیتی میدانند که سبب تمایل و خواستنیشدن کالا برای مصرفکننده میگردد؛ البته با توجه به اینکه یافتن محک یگانه، به عنواناندازهگیری مطلوبیت، به علت تمایز فیزیکی کالاها و تمایز روانی افراد جامعه بسیار مشکل است، مباحث زیادی در این حوزه ذکر شده است.
ترسیم منحنی بی تفاوتی
اقتصاددانان جهت بیان سازگاری ترجیهات مصرفکننده با طراحی منحنیهای بیتفاوتی توانستند، مشکلات عدیده تئوری رفتار مصرفکننده را تبیین کنند. این منحنیها، مکان هندسی نقاطی (یا مجموعه مشخص از کالاها یا ترکیباتی از کالاها) است که تمام آنها سطح مطلوبیت کل یکسانی دارند و به زبان فنی، مصرفکننده نسبت به انتخاب آنها بیتفاوت است.
هر منحنی بیانگر ترکیبی از دو کالاست؛ کالای ۱ و کالای ۲. به عنوان مثال کالای ۱، میتواند نان باشد و کالای ۲ نمادی از بقیه کالاها. منحنی اول، رضایت خاطر یا مطلوبیت ترتیبی (ordinal) مصرفکننده را مشخص میکند و فاقد مطلوبیت عددی یا اصلی (cardinal) است؛ که با ترکیبی از مصرف هر تعداد از کالای ۱ و ۲ از منحنی دوم، مطلوبیت کمتری دارد و بر روی هر منحنی رضایت خاطر ایجادشده در هر نقطه، با نقطه دیگر برابر است. منحنیهای بالاتر نشانگر سطح مطلوبیت بیشتر است؛
در این حالت مصرفکننده و رفتار او با توجه به وضعیت درآمدی وی و انتخابهایش تعیینکننده خواهد بود.
ویژگی های منحنی بی تفاوتی
با توجه به این فرض که مصرفکننده، بیشتر را به کمتر ترجیج میدهد، منحنیهای بیتفاوتی دارای شیب نزولیاند؛
در حالت عادی نسبت به مبداء مختصات حالت تحدب دارند؛
هیچگاه همدیگر را قطع نمیکنند؛
بیتفاوتیهای بالاتر نشانگر لذت بیشتر هستند.