سلام
اگر بخوایم یک کافه تاسیس کنیم باید چه مراحل قانونی را طی بکنیم و به چه سیستمی جهت ثبت سفارشات و محاسبه درآمد و هزینه نیاز داریم؟
برای تاسیس کافه و انجام امور حسابداری آن به استثنا اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح نیاز به تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی و همچنین نصب یک نرم افزار مناسب می باشد .
تشکیل پرونده مالیاتی
مطابق تبصره 3 ماده 177 قانون مالیات های مستقیم صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند.
ماده 177 قانون در این خصوص به شرح ذیل می باشد :
ماده 177 ـ مودیان مالیاتی میتوانند اظهارنامههای موضوع این قانون را که حسب مورد مکلف به تسلیم آن هستند به تفکیک با اخذ رسید به اداره امور مالیاتی محل سکونت تسلیم نمایند. در اینصورت اداره امور مالیاتی مذکور باید مراتب را در پرونده مودی منعکس نموده و اظهارنامه تسلیمی را ظرف سه روز برای اقدام به اداره امور مالیاتی ذیربط ارسال دارد. تسلیم اظهارنامه به اداره امور مالیاتی محل سکونت از لحاظ آثار مترتب در حکم تسلیم آن به اداره امور مالیاتی مربوط خواهد بود. حکم این ماده شامل مواردی نیز که مودی اظهارنامه خود را اشتباها به اداره امور مالیاتی دیگری درشهرستان مربوط تسلیم نماید خواهد بود.
تبصره 1 ـ هرگاه آخرین روز مهلت یا موعد مقرر برای تسلیم اظهارنامه یا سایر اوراقی که مودی مالیاتی به موجب مقررات مکلف به تسلیم آن میباشد، مصادف با تعطیل یا تعطیلات رسمی یا عمومی گردد اولین روز بعد از تعطیل یا تعطیلات مزبور برحسب مورد جزء مهلت یا موعد مقرر جهت تسلیم اظهارنامه یا اوراق مذکور محسوب خواهد شد.
تبصره 2 ـ تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات مودیانی که درخارج از ایران اقامت دارند و همچنین موسسات و شرکتهایی که مرکز اصلی آنها در خارج از کشور است، چنانچه دارای نماینده در ایران باشند به عهده نماینده آنها خواهد بود.
تبصره 3 ـ صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند.
عدم انجام دادن تکلیف فوق در مهلت مقرر مشمول جریمهای معادل ده درصد (10%) مالیات قطعی و نیز موجب محرومیت ازکلیه تسهیلات و معافیتهای مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی خواهد بود. این حکم در مورد صاحبان مشاغلی که برای آنها از طرف مراجع ذیربط پروانه یا مجوز فعالیت صادرگردیده است، نخواهد بود.
تشکیل پرونده بیمه تامین اجتماعی و اخد کد کارگاه
کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون باید ظرف مدت 15 روز ازتاریخ تاسیس به منظور بیمه کردن کارکنان خود به نزدیکترین شعبه تامین اجتماعی واقع درمحدوده عملکرد کارگاه مراجعه کنند ومدرکی را که نشانگر کارفرما بودن آنها می باشد، به شعبه تحویل داده و کد کارگاه دریافت نمایند.
مدارکی که می تواند ملاک کارفرمایی شخص باشد:
- جواز کسب صنفی معتبر(دائم یاموقت) یا هرگونه اجازه کار از مراجع ذیصلاح
- پروانه تاسیس یا بهره برداری
- اسناد مالکیت یا اسناد احاره و یا صلح نامه کارگاه (اعم از رسمی یا عادی)
- تایید اتحادیه یا مجمع امورصنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره برداری کارگاه
شعبه تامین اجتماعی، پس از شناسایی کارگاه و تعداد کارگران شاغل در آن، پرونده کارگاه را تشکیل داده و شماره کارگاه را به آن اختصاص خواهد داد.
کارفرما می بایستی هر ماه لیست کارگران یا کارمندان مشمول قانون تامین اجتماعی که در استخدام یا در اختیار دارند صرف نظر از نوع قرارداد و کار و ترتیب استخدام و نحوه پرداخت حقوق و مزایا در مهلت مقرر در قانون (حداکثر تا آخرین روز ماه بعد) به سازمان ارسال نماید.
قبل از تحویل اولین لیست، باید اصل و تصویر شناسنامه تمام کارکنان کارگاه به واحد نام نویسی شعبه ارایه شود و ضمن دریافت شماره بیمه، این شماره در لیست های ماهانه در مقابل نام افراد درج گردد تا بیمه شدگان بتوانند از خدمات بیمه استفاده نمایند.
تهیه و نصب نرم افزار حسابداری مناسب کافه
انتخاب و نصب نرم افزار خسابدای که امکانات ذیل را دارا باشد :
- امکان صدور فیش با بالاترین سرعت
- امکان معرفی چندین شیفت، صندوق و کارتخوان و انتصاب آنها به صندوقدار
- امکان صدور فیش های به صورت سالن ، پیک ، بیرون بر
- امکان تعریف میز، تخت،آلاچـیق و اختصـاص آن به مشتری در فروش سالن
- امکان ثبت چندین فیش بصورت همزمان و سرویس دهی به چندین مشتری بصورت همزمان
- امکان تسویه سریع فیش ها (به صورت نقدی و کارتخوان)
- امکان ابطال فیش در صورت انصراف مشتری از خرید
- قابلیت اتصال مستقیم و ارسال مبلغ فیش به دستگاه کارتخوان
- امکان استفاده در مانیتورهای لمسی
- امکان چاپ همزمان فیش برای مشتری، صندوق، آشپزخانه، پیک و … به صورت اختصاصی
- امکان چاپ شماره میز، نام پبک، آدرس و تلفن مشترک بر روی فیش
- سـازگار با کالر آیدی برای نمایش شماره اشتراک مشـتریان
- گزارشات کامل فروش روزانه، صندوق، کارتخوان، مشترکین، پیک ها و … به همراه امکان چاپ
- امکان رند کردن جمع فاکتور به صورت اتومات تا سقف تعیین شده
- امکان تعریف شیفت کاری و بستن صندوق در پایان شیفت
- امکان کنترل انبار روزانه و داشتن اطلاعات از موجودی آشپزخانه در هنگام سفارشگیری
- امکان تعریف فرمول تولید جهت غذاها و ثبت فاکتور تولید و مصرف بصورت خودکار
- امکان معرفی کالا با گروه بندی و زیرگروه های متنوع به صورت نامحدود
- امکان معرفی اشخاص با گروه بندی و زیر گروه های متنوع به صورت نامحدود
- امکان ورود اطلاعات اشخاص و کالاها از اکسل
- امکان معرفی حسابهای بانکی و دسته چک ها و صندوق و کارتخوان
- امکان معرفی هزینه ها و درآمدها
- امکان معرفی سطوح قیمتی خرید و فروش
- امکان معرفی انبار های متعدد
- امکان معرفی کاربران متعدد و تعیین سطوح دسترسی برای آنها
- امکان ثبت پیش فاکتور و فاکتورهای خرید و فروش و برگشت از خرید و برگشت از فروش
- امکان ثبت و مدیریت چک های دریافتی و پرداختی و دسته چک ها
- امکان چاپ چک های پرداختی
- قابلیت پشتیبان گیری از اطلاعات به صورت دستی و اتوماتیک
- امکان تنظیم یادآوری ها و هشدار دهنده ها
- امکان طراحی و تنظیم گزارشات چاپی به صورت دلخواه
- امکان طراحی و تنظیم چاپ فاکتورها و چاپ همزمان چندین فاکتور
- گزارش مانده حساب و گردش ریز حساب اشخاص
- گزارش گردش حساب بانکی و کارتخوان و صندوق و سر رسید چک ها
- گزارشات کامل خرید و فروش
- گزارش فروش بر اساس پرفروش ترین و کم فروش ترین گروه کالا، کالا
- گزارش خرید بر اساس بیشترین و کمترین خرید گروه کالا، کالا
- تجمیع گزارش خرید و فروش بر اساس فاکتور، گروه کالا، کالا، شخص، انبار، ویزیتور و …
- گزارش سود بر اساس گروه کالا، کالا
- گزارش سود و زیان خالص و ناخالص
- گزارش دفتر روزانه
- گزارش ترازنامه
- گزارش هزینه ها و درآمدها
- گزارش یادآوری تسویه فاکتور و تحویل فاکتور
- گزارش موجودی مبلغی و تعدادی انبار بر اساس کالاهای دارای موجودی، موجودی صفر، موجودی منفی
- گزارش گردش (کاردکس) کالا بر اساس انبار