با سلام
برای ثبت چک صیادی آیا هر دو طرف چه صادر کننده و چه دریافت کننده باید ثبت سامانه انجام دهند ؟
تا قبل از تاریخ 5 فرردین سال 1400 ، ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی، یک عمل اختیاری بود اما از این تاریخ و با اعلام ممنوعیت صدور چک در وجه حامل و الزامی شدن ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی، تمامی افراد ملزم هستند که با ثبت اطلاعات چک و همچنین اطلاعات هویتی انتقال گیرنده چک در سامانه صیاد، از مقررات جدید چک تبعیت نمایند.
نحوه ثبت چک در سامانه صیاد
در حال حاضر، ثبت چک صیادی و دسترسی به سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل که اسامی آنها در سایت شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) قید گردیده مانند آپ و ۷۲۴ و همچنین از طریق درگاه های نوین بانک ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) امکان پذیر می باشد. بدین منظور لازم است که متقاضی ثبت چک در سامانه صیاد، با نصب یکی از این اپلیکیشنها بر روی موبایل و سپس انتخاب گزینه ثبت چک صیادی، با وارد کردن نام بانک صادر کننده چک و شناسه ۱۶ رقمی صیاد، عملیات ثبت چک را آغاز کند.
در ادامه نیاز به احراز هویت متقاضی بوده که این امر با ثبت مشخصات کارت بانکی با استفاده از رمز پویا و کد شش رقمی ارسال شده به تلفن همراه صاحب حساب در سایت شاپرک، انجام می گیرد. در مرحله بعد، لازم است که مندرجات چک شامل مبلغ و تاریخ چک و دریافت کننده های چک در قسمت های مشخص شده وارد شده و در نهایت این اطلاعات تایید گردد. بدین ترتیب تنها اشخاص مشخص شده توسط صادر کننده چک قادر به دریافت و یا انتقال چک خواهند بود.
نحوه استعلام چک صیادی
استعلام چک صیاد از طریق سامانه صیاد، از روند ساده تری تبعیت می کند. بدین منظور، دارنده چک می تواند یکی از روش های زیر را انتخاب نماید:
ارسال کد ۱۶ رقمی موجود بر روی چک مورد نظر به سرشماره ۷۰۱۷۰۱
استعلام الکترونیکی از طریق اپلیکیشن چک صیاد با عنوان ساد ۲۴
نحوه ثبت چک صیادی در اپلیکیشن آپ
ثبت چک از دو بخش اصلی تشکیل شده:
- احراز هویت (ثبت کارت): احراز هویت به کمک ورود اطلاعات یکی از کارتهای بانکی بانک صادر کننده دسته چک کاربر است. هنگام احراز هویت بانک صادر کننده کارت ۱۲۰۶ ریال از حساب کاربر کسر میکند.
- ثبت مشخصات چک:
صادر کننده چک, کد صیادی را وارد و یا با بارکد خوان اسکن میکند.
جهت احراز هویت، صادر کننده چک برای اولین بار اطلاعات کارت خود را در سامانه شاپرک وارد کرده و سپس به اپلیکیشن آپ باز میگردد.
پس از مرحله احراز هویت، صادر کننده چک لازم است. مشخصات چک از جمله مبلغ، تاریخ و اطلاعات دریافت کننده/دریافت کنندگان چک را در سامانه ثبت کرده و تایید کند.
توجه: در این مرحله لازم است کد ملی یا کد اتباع دریافت کننده چک در سامانه ثبت شود.
نحوه تایید دریافت چک صیادی در اپلیکیشن آپ
در مرحله اول، دریافت کننده چک میبایست شناسه ۱۶ رقمی و یا اسکن کد تصویری چک را وارد کند. درصورتی که دریافت کننده چک قبلا کارت بانکی خود را در سامانه شاپرک ثبت نکرده باشند جهت ثبت کارت خود به این سامانه هدایت میشود. احراز هویت کاربر با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی نهایی میگردد.
- توجه: دریافت کننده چک می تواند از هر کارت بانکی خود برای احراز هویت استفاده کند.
هنگام تایید دریافت چک، اطلاعات زیر به کاربر نمایش داده می شود:
- شناسه صیادی
- شماره حساب متصل به چک
- شماره سریال چک
- بانک و کد شعبه
- مبلغ چک
- تاریخ سر رسید چک
- موضوع چک
- نام و شماره ملی دریافت کنندگان چک
نحوه انتقال چک صیادی در اپلیکیشن آپ
در این سرویس نیز ابتدا شماره صیادی توسط کاربر وارد شده یا از طریق اسکن کد تصویری خوانده میشود. سپس نیاز است کاربر جهت احراز هویت، اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کند.
توجه: انتقال دهنده چک برای احراز هویت میتواند از هر کارت بانکی متعلق به خود استفاده کند.
پس از احراز هویت، کاربر اطلاعات برگه چک را مشاهده کرده و جهت انتقال آن، کد ملی/کد اتباع فرد/افرادی که چک به آن/آنها انتقال داده می شود را در اپلیکیشن آپ وارد میکند.
نحوه استعلام وضعیت چک صیادی در اپلیکیشن آپ
این مرحله نیاز به احراز هویت ندارد و دارنده چک می تواند با وارد کردن شناسه ۱۶ رقمی چک صیادی یا اسکن کد تصویری, وضعیت برگه چک خود را استعلام کند.
توجه: استفاده از این گزینه تنها برای صادر کننده چک امکان پذیر است.