1

ارزش‌افزوده تجهیزات تولید و تجهیزات اداری شرکتی که محصولاتش معاف از ارزش افزوده است
شرکت ما فقط در زمینه تولید دفتر تحریر فعالیت می‌کند که این کالا معاف از مالیات ارزش‌افزوده می‌باشد و مبلغی بابت ارزش‌افزوده از مشتری دریافت نمی‌کنیم.

در سال ۱۳۹۷ یکسری تجهیزات موردنیاز خط تولید خریداری کردیم که شامل مالیات بر ارزش‌افزوده بوده و هستند. و ارزش‌افزوده در فاکتور خرید ما ذکر شده است.

چون محصول نهایی ما معاف از ارزش‌افزوده است، طبق مشورت با متخصصان امور مالیاتی، مبالغ ارزش‌افزوده‌ای که برای خرید تجهیزات صنعتی پرداختیم به‌عنوان هزینه‌ی تمام‌شده آن محسوب کردیم و مالیات ارزش‌افزوده ثبت نکردیم. به همین دلیل تابه‌حال در دفاتر قانونی ما مبلغی تحت عنوان ارزش‌افزوده دریافتی و پرداختی ثبت نشده است.

حال نیاز داریم برخی از تجهیزات تولیدمان را که قبلاً خریداری نموده‌ایم به دلیل عدم نیاز یا ارتقا بفروشیم. آیا باید حتماً موقع فروش آن  در فاکتور ارزش‌افزوده منظور کنیم؟ با توجه به اینکه موقع خرید ارزش‌افزوده‌اش را جزو هزینه‌مان محسوب کرده‌ایم. آیا می‌توان بدون ارزش‌افزوده کالا را به فروش رساند؟

با توجه به تبصره ۴ ماده ۸ قانون جدید ارزش‌افزوده که اعلام می‌کند مالیات ماشین‌آلات خطوط تولید قابل کسر، تهاتر و استرداد است، آیا از این به بعد باید ارزش‌افزوده‌ای که بابت خرید ماشین‌آلات می‌پردازیم را جداگانه به‌عنوان ارزش‌افزوده اعلام کنیم و نباید به‌عنوان هزینه اعلام کنیم؟ و اگر به‌عنوان ارزش‌افزوده‌ اعلام کنیم آیا باعث می‌شود که بعداً مجبور باشیم در زمان فروش همان ماشین‌آلات در فاکتور ارزش‌افزوده قید کنیم؟ یا اینکه نحوه‌ی فروش ( با ارزش‌افزوده و بدون ارزش‌افزوده) ربطی به این موضوع ندارد؟

همچنین کالاهای مبلمان اداری خریداری کرده‌ایم که شامل ارزش‌افزوده بوده اما در فاکتور آن‌ها ارزش‌افزوده لحاظ نشده و فروشنده از ما ارزش‌افزوده نگرفته است. در زمان فروش این قبیل کالاهای دست‌دوم باید حتماً در فاکتور ارزش‌افزوده قید کنیم یا می‌توان قید نکرد؟

در قانون جدید ارزش‌افزوده طبق تبصره ۲ ماده ۸ قانون جدید ارزش‌افزوده، مالیات و عوارض پرداختی بابت نهاده‌ی تولید کالای معاف قابل تهاتر یا استرداد نیست اما ماده ۱۲ که اعلام می‌کند عرضه‌کنندگان کالاهای معاف نیز باید معاملات را در سامانه مؤدیان ثبت کنند. آیا بااین‌وجود که کالای ما معاف از ارزش‌افزوده است لازم است که گزارش ارزش‌افزوده ارسال کنیم؟

Selected answer as best