رزومه من
ثبت نام | ورود

معافیت مالیاتی حقوق سال ۱۴۰۳

بر اساس احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1403 کل کشور  معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی برای سال 1403 مبلغ 144.000.000 میلیون تومان و ماهانه تا 12.000.000 اعلام شد.

جزییات مالیات حقوق سال 1403

نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی برابر لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مصوب مجلس به شرح زیر می‌باشد:

نسبت به مازاد یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون (۱،۴۴۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون (۱،۹۸۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال، ده درصد (۱۰%)

نسبت به مازاد یک میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون (۱،۹۸۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا سه میلیارد و دویست و چهل میلیون (۳،۲۴۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال، پانزده درصد (۱۵%)

نسبت به مازاد سه میلیارد و دو یست و چهل میلیون (۳،۲۴۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و هشتصد میلیون (۴،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال، بیست درصد (۲۰%)

نسبت به مازاد چهار میلیارد و هشتصد میلیون (۴،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد (۳۰٪)

کلیه افرادی که در قبال ارائه خدمت در دستگاه‌ها تحت هر عنوان از جمله ساعتی، روزمزد، قراردادی، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق‌الزحمه، حق نظارت، حق‌التألیف و پاداش شورای حل اختلاف دریافتی دارند، مشمول حکم این بند هستند.

اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و آموزشی و قضات دادگستری از شمول این حکم مستثنی و مشمول ماده (۸۵) «قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» مصوب سال ۱۳۹۴ هستند.

مفاد این بند در خصوص درآمد مشمول مالیات حاصل از عناوین برشمرده شده فوق که از مصادیق درآمد مواد (۸۲) و (۸۳) «قانون مالیات‌های مستقیم» نباشند، نیز جاری است.

جدول مالیات حقوق سال 1403

جدول مالیات حقوق ماهانه سال 1403

برای آشنایی با نحوه محاسبه مالیات حقوق مطلب ذیل را مطالعه فرمایید :

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۳

معافیت موضوع ماده ۵۷ و ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم در سال 1403

میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده 57 قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی ۱۳۸۰، به مبلغ 75 میلیون تومان و میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده 101 این قانون به مبلغ 100 میلیون تومان تعیین ‌شد.

در صورتی که صاحبان مشاغل از پایانه فروشگاهی موضوع ماده یک قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان استفاده کنند، معافیت مذکور به مبلغ  ۱۴۴ میلیون تومان  تعیین می شود.

ماده ۵۷ قانون مالیات های مستقیم

در مورد شخص حقیقی که هیچ گونه درآمدی ندارد تا میزان معافیت مالیاتی درآمد حقوق موضوع ماده(۸۴) این قانون از درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات از مالیات معاف و مازاد طبق مقررات این فصل مشمول مالیات می باشد. مشمولان این ماده باید اظهارنامه مخصوصی طبق نمونه ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و اعلام نمایند که هیچ گونه درآمد دیگری ندارند. اداره امور مالیاتی مربوط باید خلاصه مندرجات اظهارنامه مؤدی را به اداره امور مالیاتی محل سکونت مؤدی ارسال دارد و در صورتی که ثابت شود اظهارنامه مؤدی خلاف واقع است مالیات متعلق به اضافه یک برابر آن به عنوان جریمه وصول خواهد شد.

تبصره ۱ –

حکم این ماده در مورد فرزندان صغیری که تحت ولایت پدر باشند جاری نخواهد بود.

تبصره ۲ –

در صورتی که سایر درآمدهای مشمول مالیات ماهانه مؤدی کمتر از مبلغ مذکور در این ماده باشد، آن مقدار از درآمد مشمول مالیات اجاره املاک که با سایر درآمدهای مؤدی بالغ بر مبلغ فوق باشد معاف و مازاد طبق مقررات این فصل مشمول مالیات خواهد بود.

ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم

درآمد سالانه مشمول مالیات مؤدیان موضوع این فصل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقـ ررات ایـن فصل در موعد مقرر تسلیم کردهاند تا میزان معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخ های مذکور در ماده (۱۳۱) این قانون مشمول مالیات خواهد بود. شرط تسلیم اظهارنامه بـرای اسـتفاده از معافیـت فوق نسبت به عملکرد سال ۱۳۸۲ به بعد جاری است.

تبصره ۱ –

در مشارکت های مدنی اعم از اختیاری و قهری شرکا حداکثر از دو معافیت استفاده خواهند کرد و مبلـغ معافیت به طور مساوی بین آنان تقسیم و باقیمانده سهم هر شریک جداگانه مشمول مالیات خواهد بود. شرکایی که بـا هم رابطه زوجیت دارند از لحاظ استفاده از معافیت در حکم یک شریک تلقی و معافیت مقرر به زوج اعطا می گـردد . درصورت فوت احد از شرکا وراث وی به عنوان قائم مقام قانونی از معافیت مالیاتی سهم متوفی درمشارکت بـه شـرح فـوق استفاده نموده و این معافیت به طور مساوی بین آنان تقسیم و از درآمد سهم هر کدام کسر خواهد شد.

تبصره ۲ –

در صورتی که هر شخص حقیقی دارای بیش از یک واحد شغلی باشد، مجموع درآمد واحدهای شغلی وی با کسر فقط یک معافیت موضوع این ماده مشمول مالیات به نرخ های مذکوردرماده(۱۳۱) این قانون می شود.

اشتراک گذاری این مطلب :
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالات پیشنهادی
سلام.یه سوال داشتم لطفا راهنمایی کنید. آیا اسم کارفرما توی لیست بیمه باشه وصاحب فرزندی بشه.حق اولاد بهش توی لیست […]
whatsApp user
۱- برای کارگری که کارش طوری هست که باید به صورت آنکال باشه ، وقتی ساعت موظفی روزانه خودشو انجام […]
امید کیانی
سلام جناب مهر پویا واحد حسابداری ساعت کاری در ماه رمضان یعنی ۵ ماه قبل بسیار اشتباه حساب کرده و […]
یگانه نصرتی
روش های نگهداری موجودی کالا چیست ؟
رعنا نوبخت
با سلام . آیا به کارمند پاره وقتی که هفته ای سه روز در محل کار حاضر میشه عیدی تعلق […]
فروغ سادات موسوی
اگر با اشخاص حقیقی در زمینه های محتلف مثل مشاوره مالی ، حقوقی و... که نیاز شرکت باشد قرارداد پیمانکاری […]
مرتضی خانی
باسلام لطفا در خصوص محاسبه مبلغ هزینه اجاره،درصورتی که مبلغ خالص پرداختی به موجر ماهی ۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال باشه و مستاجر […]
راضیه هدایتی
با سلام بطور ساده نحوه محاسبه سهام ممتاز؟
تیرداد حیدری
پیشنهاد مقاله
طراحی و توسعه توسط ایران سایت
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com

نام کاربری و رمز خود را وارد کنید

یا    

Forgot your details?

Create Account